Katedralja e Firencës/ Kupola që ndryshoi botën

113 563 lexime

124,178FansaPëlqeje

Kur binte shi, pikat binin si lot në brendësi të katedrales së Firences. Një vrimë e madhe me diametër 45 metra e hapur për në parajsë, një lidhje e drejtpërdrejtë me Zotin që ende nuk e kishte ndriçuar mortin që duhej të ngrinte kuben më të madhe në krishtërim dhe në histori.

Djepi i Rilindjes mbahej jashtë në vite me rradhë. Arnolfo di Cambio projektoi një katedrale të re gotike në fund të shekullit të 13, e cila duhej të tejkalonte në madhështi ato të Pizës dhe Sienës, rivalët e mëdhenj të Firences.

Dhe kështu përfundoi duke qenë, megjithë vdekjen e tij, ardhjen e murtajës së zezë, ndryshimet e arkitektëve që zgjeruan më tej projektin origjinal dhe problemin që përfunduan gjenerimin: Kush do të jetë në gjendje të ndërtojë një kube 55 metra larg tokë, e cila do të arrinte 54 në diametër jashtë dhe peshonte 29,000 ton pa llogaritur elektrik dore?

Në vitin 1380 u mbarua rruga qendrore. Asnjë projekt nuk dukej mjaft solid për vepra që nuk mund të konceptonin dështimin. Fuqia dhe prestigji i Firencës ishin në rrezik. Në 1418 Opera del Duomo, institucioni që vëzhgoi ndërtimin e katedrales dhe që është edhe sot aktive duke administruar trashëgiminë e saj, nisi një konkurs për t’i dhënë fund kësaj marrëzie dhe të fillojë punën sa më shpejt të jetë e mundur.

U prezantuan dymbëdhjetë modele. Dy prej tyre ishin finalistë, ai i Filippo Brunelleschi dhe ai i Lorenzo Ghiberti, të njëjtët artistë që gjithashtu garuan disa vite më parë për të skalitur derën e famshme të Parajsës së Baptistery. Me atë rast, Ghiberti fitoi.

Brunelleschi, një njeri me temperament, u ofendua dhe u largua nga qyteti me mikun e tij Donatello. Të dy u vendosën në Romë, ku studiuan rrënojat e botës klasike. Dhe Filippo qëndroi atje për rreth dhjetë vjet, një kohë që ishte shumë e dobishme për të. Menjëherë pasi u kthye në qytetin e tij, ai e ktheu lëvizjen në Ghiberti. Këtë herë ishte ai që fitoi konkursin.

Vëzhgimi i Panteonit të Agripës me siguri e frymëzoi, dhe ai hartoi një propozim origjinal dhe zgjuarsi që vinte nga burimet klasike dhe jepte zgjidhje të reja. Shumë e rrezikshme për Opera del Duomo, i cili vendosi që Ghiberti të ndante ndërtimin me të.

Shkëndijat midis tyre, dy koncepte artistike pothuajse të kundërta, nuk vonuan shumë dhe Brunelleschi përfundoi veprat kryesore solo që filluan më 7 gusht 1420. Në gjashtëmbëdhjetë vjet ai arriti atë që dukej e pamundur, krejt një moment historik, kryevepra e madhe arkitekturore të Rilindjes që shënoi Fillimin e Epokës Moderne.

Përpjekjet e mëparshme për të ngritur kube ishin shembur në shkëmbimin e parë. Brinjët tipike të katedraleve gotike u përplasën në tokë. Derisa mbërriti Brunelleschi dhe ndryshoi sistemin e ndërtimit duke iu drejtuar botës klasike. “Ai gjeti përgjigjet e së ardhmes në të kaluarën”, thotë Garcia. Nga arritjet e shumta të kubeve, mbase e para ishte ky ndryshim i çipit.

Dhe kjo është se si ai konceptoi një kube të dyfishtë të lëkurës. E para, e brendshme, punon me anë të gravitetit, si Panteoni i Agrippa në Romë, dhe është ai që i jep asaj stabilitet; ndërsa e dyta, e jashtmja, rikuperon estetikën gotike me brinjë që fillojnë nga tetë pikat e bazës tetëkëndëshe të daulleve.

Lexo edhe :  Rama paralajmëron furtunë ndryshimesh në qeveri/ Sfidon amerikanët dhe Kushtetuesen

Por Brunelleschi prezantoi shumë më tepër inovacione që “ishin thelbësore ” , sipas Gurrieri, të tilla si përdorimi i teknikës së herringboneve për të pastruar kube të brendshme. Metoda konsiston në hedhjen e disa tullave të sheshta në horizontale dhe të tjerët vertikalisht gjurmimin e një diagonale. Me këtë sistem, i cili i jep stabilitet të madh konstruksionit, “gjenerohet një mekanizëm në formë pykë që parandalon rrëshqitjen e tullave”.

Për ekspertin e Opera del Duomo, një tjetër rast i Firencës ishte ndërtimi i gjithë strukturës pa forca të blinduara druri, pa skela që mbështetej në tokë, vetëm nga daulle e lënë nga arkitektët e mëparshëm mesjetarë, nga ku ai sajoi një skelë ajrore që po rritej në të njëjtën kohë kur përparonte puna. Përveç kësaj, ajo projektoi makinat dhe mjetet e veta të ndërtimit.

Lista e kontributeve teknologjike të Brunelleschi për ndërtimin e kubeve është e gjatë dhe jo e plotë.  Në fakt, Brunelleschi gjithmonë kishte frikë për projektin e tij dhe shmangte shpjegimin e detajeve ose vizatimin e planeve. Puna e gjashtëmbëdhjetë viteve nuk ishte e lehtë, me kritika të vazhdueshme nga kolegë dhe qytetarë që i konsideruan idetë e tij si të pa realizueshme.

Nga ana tjetër, ai pati një besimtar të jashtëzakonshëm, astronomin, gjeografin dhe matematikanin Paolo dal Pozzo Toscanelli, për të cilin ishte student dhe e ndihmoi në llogaritjen e kubeve. Sigurisht, gjithmonë në kërkim të të ashtuquajturit raporti i artë.

Kupola e Brunelleschi nuk është vetëm simboli i madh i Firencës, krenaria ende e qytetarëve të saj sot, por ajo ende mban rekordin për të qenë më e madhja në botë e ndërtuar në murature. Dhe ajo u bë një model roli në kishat e tjera, të tilla si Vatikani.

Kur Michelangelo u largua nga Firence për të filluar punën e tij, ai tha, duke e vëzhguar atë, siç tregon Vasari në Jetët e tij: “Unë po shkoj në Romë për të ndërtuar motrën tuaj, më e madhe se ju, por jo aq e bukur”.

Duke u nisur si argjendar dhe rojtar, Filippo Brunelleschi vazhdoi si skulptor dhe përfundoi duke u bërë arkitekti i madh i quattrocento florentin, jo vetëm duke mishëruar në mënyrë të përsosur shpirtin e shumëanshëm dhe humanist që vendos njeriun në qendër të botës. Me arritjet e tij ai revolucionarizoi një epokë të tërë.

Kupola e katedrales së Firencës është shembulli më i dukshëm, por mendja e tij e privilegjuar për të gjetur zgjidhje në dukje të lehta për problemet e vështira bëri që ai të sajonte perspektivën lineare, e cila lejoi të përfaqësonte figura tre-dimensionale në një aeroplan dhe që karakterizon pikturën e Rilindjes. Shoku i tij Masaccio e përdori për herë të parë në afreskun La Trinidad . Megjithëse vdiq i ri, ai kishte kohë të portretizonte kolegun e tij në afreskun e famshëm në Kapelën Brancacci./Përgatiti Blerina Balliu/Fjala.al

Të fundit

“Kryemadhi, viktima e parë e SPAK”/ Çupi: Ajo e ka kuptuar se…

Analisti Frrok Çupi, duke komentuar deklaratat e fundit publike të Monika Kryemadhit, thotë se ajo e ka kuptuar se...

Telefoni i Kryemadhit në SPAK/ Zbulohen bisedat që janë gjetur

Sonte në emisionin Opinion me Blendi Fevziun deputetja Monika Kryemadhi ka zbuluar se çfarë bisedash janë gjetur në telefonin e saj të sekuestruar nga...

A është e nevojshme vetmia për mirëqenien tonë? Ja si përgjigjen ekspertët

Koncepti i vetmisë shpesh merr një konotacion të keq në shoqërinë moderne, ku ndërveprimi social vlerësohet shumë dhe të qenit vetëm shpesh barazohet me...

Hetimi pasuror/ Gazetarja zbulon detajet e bujshme: Ja çfarë e shqetëson Metën

Gazetarja Klodiana Lala e ftuar këtë mbrëmje në një emision televiziv ka zbuluar detaje lidhur me hetimin që SPAK po kryen për çiftin Meta-Kryemadhi. Ajo...

“Kjo nuk ndodh”/Meta paralajmëron: Ka një përpjekje për të marrë vulën e P

Kryetari i Partisë së Lirisë, Ilir Meta i ftuar një program televiziv, është shprehur se, ka një përpjekje për të marrë vulën e Partisë...

Lajme të tjera

Web TV