“Tradita e burrneshave po vdes”/ New York Times artikull të veçantë për traditën shqiptare

113 563 lexime

106,048FansaPëlqeje

Një traditë shekullore në të cilën gratë e deklaruan veten burra në mënyrë që të gëzonin privilegjet mashkullore po vdes pasi gratë e reja kanë më shumë mundësi në dispozicion për të jetuar jetën e tyre. Si një adoleshente e mbyllur në një fshat malor patriarkal dhe të lidhur me traditat në veriun e largët të Shqipërisë, Gjystina Grishaj mori një vendim drastik: Ajo do të jetonte pjesën tjetër të jetës së saj si burrë.

Ajo nuk donte të martohej në moshë të re, as nuk i pëlqente gatimi, hekurosja e rrobave ose “bërja e ndonjë prej gjërave që bëjnë gratë”, kështu që ajo u bashkua me një vëllazëri shqiptare që prish gjininë e asaj që njihet si “burrneshat. Ajo adoptoi një pseudonim mashkullor – Duni.

"Unë jam një njeri në shpirtin tim," tha Duni, "por të kesh organe gjenitale mashkullore nuk është ajo që të bën burrë."

“Mora një vendim personal dhe u thashë: Unë jam burrë dhe nuk dua të martohem,” kujton Duni duke i thënë familjes së saj. Pak gra sot duan të bëhen ato që antropologët i quajnë “virgjëreshat e betuara” të Shqipërisë, një traditë që shkon shekuj më parë. Ata betohen për beqari gjatë gjithë jetës dhe gëzojnë privilegje mashkullore, si e drejta për të marrë vendime familjare, për të pirë duhan, për të pirë dhe për të dalë vetëm.

Duni tha se zgjedhja e saj ishte e pranuar gjerësisht, megjithëse nëna e saj vazhdoi të bënte që ajo të ndryshonte mendje deri ditën kur vdiq në vitin 2019. Ashtu si burrneshat e tjera, Duni – e cila mbetet Gjystina Grishaj në dokumentet zyrtare – ende përmendet në mënyrë universale në një mënyrë, me përemrat femra dhe format e adresës, dhe nuk e konsideron veten transgjinore.

Duni duke u ftohur gjatë një rritjeje. Duke u shpallur burrë, Duni nuk po godiste normat konvencionale gjinore, por iu nënshtrohej atyre.
Fshati i saj, i cili është i krishterë, si shumica e pjesës veriore të vendit, vitet e fundit ka filluar të heqë izolimin klaustrofobik, falë ndërtimit të një rruge nëpër male që tërheq vizitorët, por që gjithashtu siguron një rrugëdalje për gratë vendase me dëshirë të fortë që duan të jetojnë jetën e tyre.

Shumë, si Duni, bënë betimin në mënyrë që të shpëtonin nga martesat e detyruara; disa në mënyrë që ata të mund të marrin rolet tradicionale të meshkujve – si drejtimi i një ferme – në familje ku të gjithë burrat kishin vdekur në gjakmarrje që pllakosi rajonin; dhe të tjerë sepse ata thjesht ndiheshin më shumë si burra.

Duni duke pirë pije me të afërmit.  Një grua që bëhet një "virgjëreshë e betuar" gëzon privilegje mashkullore, si e drejta për të marrë vendime familjare, për të pirë duhan, për të pirë dhe për të dalë vetëm.
“Shoqëria po ndryshon dhe burrneshat po vdesin,” tha Gjok Luli, një ekspert mbi traditat e Shqipërisë veriore. Nuk ka shifra të sakta për sa mbeten, por nga dhjetëra e më shumë që bëjnë, shumica janë të moshuar. Duni, 56 vjeç, është ndoshta më i riu, tha ai.
“Ishte një ikje nga roli që iu dha grave,” tha zoti Luli, “por nuk ka nevojë dëshpëruese për të ikur më.”

Duni në bujtinën ajo drejton me vëllain e saj në Lepushë. Vëllazëria me të cilën ajo u bashkua po vdes ndërsa ndryshimi vjen në Shqipëri dhe zonat rurale paternaliste të saj, duke u lejuar grave të reja më shumë mundësi.

Valerjana Grishaj, mbesa e Dunit, u largua nga malet dhe rrugët e saj konservatore për në Tiranë, kryeqytetin më modern të Shqipërisë.
Mes atyre që tani janë në gjendje të zgjedhin rrugë të ndryshme në jetë, është mbesa e Dunit, Valerjana Grishaj, 20 vjeçe, e cila vendosi që në adoleshencë të linte malet dhe të transferohej në Tiranë, kryeqyteti relativisht modern i Shqipërisë.

Fshati, shpjegoi zonja Grishaj duke pirë kafe në një kafene në Tiranë, “nuk është një vend për mua”.

Lepushe në Shqipërinë veriore, ku "Kanuni", një sërë rregullash dhe normash shoqërore që i klasifikojnë gratë si llafazane, qëllimi i të cilave ishte t'u shërbenin burrave, dikur kishin një kontroll të fortë.
“Të gjithë miqtë e mi atje janë martuar që kur ishin 16 vjeç,” tha ajo.
Por zonja Grishaj tha se e kuptoi pse tezja e saj mori vendimin që ajo bëri. “Nuk kishte gra të forta dhe të pavarura atje,” tha ajo. “Për të qenë një, duhet të bëhesh burrë.”

Ajo vlerësoi prindërit e saj që e lanë të bënte zgjedhjet e saj. “Unë isha shumë me fat, por prindërit e mi janë të rrallë,” tha zonja Grishaj, duke vënë në dukje se shumica ende i bëjnë presion vajzave të tyre që të martohen si adoleshente.

Shqipëria, e cila ishte e izoluar nën një diktaturë komuniste deri në 1991, ka parë që ekonomia dhe zakonet e saj sociale të zhvillohen me shpejtësi vitet e fundit, dhe vendi është lidhur gjithnjë e më shumë me pjesën tjetër të Evropës. Por Tirana, në të cilën zonja Grishaj u transferua në moshën 17 -vjeçare për të studiuar regjinë e teatrit, mund të jetë ende një vend i vështirë për një grua të re që përpiqet të bëjë rrugën e saj.

“Patriarkalizmi ekziston akoma, edhe këtu në Tiranë,” tha mbesa e Dunit. Gratë e reja që jetojnë vetëm, ajo u ankua, nxiti thashetheme të këqija dhe “shpesh shihen si kurva”.
Megjithatë, ndryshimi tani, tha ajo, është se “gratë sot kanë shumë më tepër liri se më parë dhe nuk keni nevojë të bëheni burrë për të jetuar jetën tuaj”.

Burrat, të gjithë në fshatin e largët alpin të Duni të Lepushës besonin se do të kishin gjithmonë më shumë fuqi dhe respekt.

"Unë gjithmonë ndihesha si burrë, madje edhe si djalë," tha Diana Rakipi, një burrnesha në qytetin bregdetar të Durrësit.

Duni duke ndihmuar alpinistët të gjejnë rrugën në Lepushë.
Duke u shpallur burrë, Duni nuk po godiste normat konvencionale gjinore, por iu nënshtrohej atyre. Ajo gjithashtu ndan pikëpamjet fuqishëm transfobike dhe homofobike që janë të përhapura në Shqipëri.

Burrat, të gjithë në fshatin e saj të largët alpin të Lepushës besonin, do të kishin gjithmonë më shumë fuqi dhe respekt, kështu që mënyra më e mirë për një grua që të ndante privilegjin e tyre ishte të bashkohej me ta, në vend që të përpiqej t’i rrihte.

“Si burrë, ju merrni një status të veçantë në shoqëri dhe në familje,” tha Duni, duke parë prapa gati katër dekadave të veshjes, sjelljes dhe trajtimit si burrë. “Unë kurrë nuk kam veshur një skaj dhe kurrë nuk jam penduar për vendimin tim,” tha ajo.

Mbështetja e kësaj tradite ishte kontrolli i fortë në Shqipërinë veriore të “Kanunit”, një sërë rregullash dhe normash shoqërore që i klasifikojnë gratë si llafazane, qëllimi i të cilave ishte t’u shërbente burrave.

Lexo edhe :  Bien ndjeshëm temperaturat, ja çfarë parashikojnë  meteorologët

Statusi i ulët i ofruar grave u dha atyre një avantazh, megjithatë: I përjashtoi ato nga betejat që për shekuj me radhë shkatërruan familjet shqiptare të veriut, ndërsa burrat nga klanet grindavece vdiqën në një cikël të pafund të vrasjeve për hakmarrje. Prindërit, djemtë e të cilëve ishin vrarë të gjithë, shpesh i bënin thirrje një vajze të merrte një identitet mashkullor, kështu që do të kishte një burrë që të përfaqësonte familjen në mbledhjet e fshatit dhe të menaxhonte pronën e saj. Një grua që u bë një virgjëreshë e betuar shihej si jo plotësisht mashkull, nuk llogaritej në gjakmarrje dhe prandaj i shpëtoi objektivit për vrasje nga një klan rival.

Zoti Luli, ekspert për traditat vendase, tha se një nga kushërinjtë e tij, i cili mbante nofkën Kuba në vend të emrit të saj origjinal, Tereza, ishte një fëmijë i vetëm dhe u bë një virgjëreshë e betuar në mënyrë që të shmangte martesën dhe lënien e prindërve të mbrojnë veten e tyre. Ajo vdiq nga pleqëria në 1982. Ai e krahasoi Kubën me një “grua që vendos të bëhet murgeshë”.
“Është i njëjti lloj përkushtimi,” tha zoti Luli, “vetëm ndaj familjes në vend të Zotit.”

Duni duke pirë pije me të afërmit. Një grua që bëhet një “virgjëreshë e betuar” gëzon privilegje mashkullore, si e drejta për të marrë vendime familjare, për të pirë duhan, për të pirë dhe për të dalë vetëm.

Lepusha në Shqipërinë veriore, ku “Kanuni”, një sërë rregullash dhe normash shoqërore që i klasifikojnë gratë si llafazane, qëllimi i të cilave ishte t’u shërbenin burrave, dikur kishin një kontroll të fortë.
Për shqiptarët që përpiqen për barazi gjinore, një përkushtim i tillë nxit ndjenja të përziera. “Të thuash që nuk do të marr urdhra nga një burrë është feministe,” tha Rea Nepravishta, një aktiviste për të drejtat e grave në Tiranë. “Të thuash që kam veten dhe nuk do të jem në pronësi të një burri është feministe.”

Por, shtoi ajo, “të detyrohesh të jesh burrë në vend të gruas është krejtësisht antifeministe-është e tmerrshme”. Pabarazitë e përcaktuara nga Kanuni, tha zonja Nepravishta, u dha grave një zgjedhje “midis të jetuarit si gjysmë kafshë ose të kenë njëfarë lirie duke u bërë burrë”. Ndërsa ishte ende e fortë, patriarkalizmi, shtoi ajo, ka humbur njëfarë fuqie dhe nuk i përballon më gratë me zgjedhje të tilla të ashpra.

Disa burrneshat thanë se ata e deklaruan veten burra thjesht sepse nuk ndiheshin kurrë si gra. Diana Rakipi, 66 vjeç, një burrnesha në qytetin bregdetar të Durrësit, tha: “Unë gjithmonë ndihesha si burrë, madje edhe si djalë.” Në mënyrë agresive mashkullore, Znj. Rakipi kënaqet duke qenë boshe. Në një shëtitje pranë apartamentit të saj të vogël me një dhomë, ajo vazhdonte të ndalonte kalimtarët të cilët mendonin se po silleshin në mënyrë të pahijshme-si një djalë që pa se godiste vëllain e tij-dhe i qortoi.

“Unë gjithmonë ndihesha si burrë, madje edhe si djalë,” tha Diana Rakipi, një burrnesha në qytetin bregdetar të Durrësit.

Kujtime në apartamentin me një dhomë të zonjës Rakipi, përfshirë një statujë të diktatorit të dikurshëm të Shqipërisë, Enver Hoxha. Zonja Rakipi, e rritur në veri para se të transferohej në jug në Durrës, tha se ajo bëri një betim beqarie si adoleshente para dhjetëra të afërmve dhe u zotua se do t’i shërbente familjes si burrë. E lindur pasi djali i vetëm i prindërve të saj vdiq nga sëmundja, zonja Rakipi tha se ishte rritur duke u thënë se ishte dërguar nga Zoti për të zëvendësuar vëllain e saj të vdekur.

“Unë gjithmonë konsiderohesha mashkull i familjes. Ata ishin të gjithë të mërzitur nga vdekja e vëllait tim, “tha ajo, e ulur në një kafene ku të gjithë klientët e tjerë ishin burra. Ajo mbante një beretë të zezë ushtarake, një kravatë të kuqe, pantallona burrash dhe një jelek safari, xhepat e saj të mbushur me hajmali të besimeve të saj eklektike, përfshirë një kryq të krishterë dhe një medalion me fytyrën e diktatorit të dikurshëm të Shqipërisë, Enver Hoxha .

Zonja Rakipi gërhasi me përbuzje kur u pyet për njerëzit që i nënshtrohen një operacioni tranzicioni. “Nuk është normale,” tha ajo. “Nëse Zoti ju bëri një grua, ju jeni një grua.”

Duni, nga fshati Lepushe, gjithashtu ka pikëpamje të forta mbi këtë çështje, duke thënë se ndryshimi i trupit shkon “kundër vullnetit të Zotit” dhe se njerëzit “duhet të futen në burg” për ta bërë këtë.

“Unë nuk kam jetuar si burrnesha sepse dua të jem burrë në çdo mënyrë fizike. Unë e kam bërë këtë sepse dua të marr rolin e luajtur nga burrat dhe të marr respektin e një burri, “tha ajo. “Unë jam një njeri në shpirtin tim, por të kesh organe gjenitale mashkullore nuk është ajo që të bën burrë.”

“Unë jam një njeri në shpirtin tim,” tha Duni, “por të kesh organe gjenitale mashkullore nuk është ajo që të bën burrë.”

Duni duke u ftohur gjatë një rritjeje.  Duke u shpallur burrë, Duni nuk po godiste normat konvencionale gjinore, por iu nënshtrohej atyre. 

Vendasit në Lepushe, përfshirë Manushaqe Shkozën, një server në një kafene në fshat, thanë se vendimi i Dunit për t’u bërë burrë erdhi fillimisht si një surprizë, por u pranua shumë kohë më parë. “Të gjithë e shohin si normale,” tha zonja Shkoza. Duni tha se ishte e trishtuar që tradita e virgjëreshave të betuara së shpejti do të shuhej, por vuri në dukje se mbesa e saj në Tiranë kishte treguar se tani kishte mënyra më pak drastike që një grua të jetonte një jetë të plotë dhe të respektuar.

“Shoqëria po ndryshon, por unë mendoj se kam marrë vendimin e duhur për kohën time,” tha Duni. “Nuk mund të jap dorëheqjen nga roli që kam zgjedhur. Unë u betova për familjen time. Kjo është një rrugë në të cilën nuk mund të kthehesh ”./ New York Times


Të fundit

“Tradita e burrneshave po vdes”/ New York Times artikull të veçantë për traditën shqiptare

Një traditë shekullore në të cilën gratë e deklaruan veten burra në mënyrë që të gëzonin privilegjet mashkullore po...

Vrau gruan se donte një burrë! Dalin fotot e “Emmanuelës”, transgjinorja që hyri mes çiftit në Greqi (Foto)

Gazetat greke  nuk e kanë lënë në heshtje, zbardhjen e misterit të vrasjes së gruas 20-vjeçare Caroline nga bashkëshorti i saj Babis Anagnostopulos në...

Eva Dumani në Al-Hawl! Mesazhet nga kampi: Po na rrahin shumë

Nënat dhe fëmijët shqiptarë brenda kampit Al Hawl po keqtrajtohen. Një mesazh tregon situatën brenda kampit, ndërsa një shtetase arabe, mike e Mentije Dumanit,...

Zjarr në Voskopojë! Peleshi: Po shkojmë me shpejtësi për të shmangur më të keqen

Një vatër e re zjarri është raportuar edhe në Voskopojë. Ministri i Mbrojtjes, Niko Peleshi është nisur nga Pashalimani drejt Voskopojës në pyllin me...

Lajme të tjera

Web TV