Përgatiti: Leonard Veizi
Index Librorum Prohibitorum (Indeksi i Librave të Ndaluar) ishte një listë zyrtare librash që Kisha Katolike Romake i konsideronte të dëmshëm për besimin dhe moralin e besimtarëve. Kjo listë u krijua në shekullin e 16-të dhe për shumë shekuj shërbeu si mjet kontrolli dhe censurimi i literaturës dhe ideve që konsideroheshin të papërshtatshme nga autoriteti fetar.
Qëllimi i Indeksit
1564: Papa Pali IV themeloi zyrtarisht Indeksin për të luftuar përhapjen e ideve që kundërshtonin mësimet e Kishës, sidomos pas Reformës Protestante.
Indeksi përfshinte libra që përmbanin ide filozofike, shkencore, politike, ose letrare që mund të cenonin doktrinën ose moralin katolik.
Roli dhe ndikimi
Indeksi ishte një nga mjetet kryesore të kontrollit kulturor dhe fetar të Kishës.
Librat e ndaluar nuk lejoheshin të lexoheshin, shiteshin ose përhapeshin nga besimtarët katolikë.
Kjo listë përfshinte autorë si Galileo Galilei, Voltaire, Jean-Jacques Rousseau, dhe madje edhe pjesë të veprave të Dante Alighierit dhe Niccolò Machiavelli.
Në praktikë, ndikimi i Indeksit u ul gradualisht në shekullin 19 dhe sidomos në shekullin 20, për shkak të ndryshimeve në mendësinë kulturore, zhvillimeve shkencore, dhe përpjekjeve për dialog me botën moderne.
Shfuqizimi në 1966
Pas Konsultës së Dytë të Vatikanit (1962-1965), Kisha Katolike nisi një fazë të re të dialogut me botën moderne dhe një rishikim të shumë praktikave të saj.
Në 14 qershor 1966, Papa Gjon XXIII dhe më pas Papa Pali VI, me anë të një dekreti zyrtar, shfuqizuan Indeksin e Librave të Ndaluar.
Shfuqizimi nuk nënkuptoi heqjen e vëmendjes ndaj librave që mund të përmbajnë mesazhe të dëmshme, por ndryshoi mënyrën e qasjes së Kishës, duke i dhënë më shumë përgjegjësi individit dhe institucioneve lokale për të vlerësuar përmbajtjen e librave.
Rëndësia dhe pasojat
Shfuqizimi i Indeksit shënoi fundin e një epoke të censurës së institucionalizuar fetare në fushën e letrave dhe shkencës.
Ai simbolizoi hapjen e Kishës ndaj ideve të reja dhe rolin më të kufizuar në kontrollin e mendimit publik.
Pas kësaj, Kisha u fokusua më shumë në edukim dhe dialog, sesa në ndalime dhe ndëshkime.
Shfuqizimi u prit me përshëndetje nga shumë shkencëtarë, filozofë, dhe artistë, si një hap drejt lirive më të mëdha kulturore dhe intelektuale.
Në përgjithësi, shfuqizimi i Index Librorum Prohibitorum në 1966 përfaqëson një moment kyç në historinë e Kishës Katolike dhe marrëdhëniet e saj me kulturën, shkencën dhe lirinë e mendimit.
Veprat kryesore në Index Librorum Prohibitorum
Galileo Galilei – Punimet mbi astronominë dhe heliocentrizmin
Galileo u përfshi në Indeks për shkak të mbrojtjes së teorisë heliocentrike të Kopernikut, që pohonte se Toka rrotullohej rreth Diellit, në kundërshtim me mësimet e Kishës që konsideronin Tokën si qendrën e universit. Përfshirja e veprave të tij në Indeks ndaloi përhapjen e ideve shkencore dhe krijoi një tension të madh midis shkencës dhe autoriteteve fetare.
Jean-Jacques Rousseau – Veprat filozofike dhe politike
Rousseau, me idetë e tij për lirinë, barazinë dhe sovranitetin popullor, sfidoi shumë nga parimet e regjimeve autoritare dhe Kishës. Shkrimet e tij ishin të ndaluara për ndikimin që mund të kishin në mendësinë e besimtarëve.
Voltaire – Kritikat ndaj institucioneve fetare
Shkrimet satirike dhe kritikat e Voltaire ndaj Kishes dhe dogmave fetare u panë si rrezik për stabilitetin moral dhe shpirtëror, duke bërë që veprat e tij të ndaloheshin në shumë vende.
Dante Alighieri – “Komedia Hyjnore”
Një pjesë e veprës së Dante-s u fut në Indeks për përshkrimin e personazheve të cilët kishin bërë veprime që kisha i konsideronte mëkate serioze, dhe për idetë që mund të interpretoheshin si kundër besimit.
Ndikimi i Indeksit në lirinë kulturore dhe shkencore
Pengesa për shkencën dhe progresin: Indeksi, duke ndaluar veprat shkencore që sfidonin doktrinën zyrtare, e vonoi përhapjen e shumë ideve të reja dhe prandaj ndikoi në ngadalësimin e zhvillimeve shkencore në vendet me influencë katolike.
Kufizimi i lirisë së mendimit dhe shprehjes: Shkrimtarë, filozofë, dhe artistë u përballën me censurë dhe ndalim, duke i detyruar shpesh të vepronin në heshtje ose të shpërndanin veprat jashtë vendeve të ndikimit të Kishës.
Krijimi i një klime frike dhe konformizmi: Besimtarët u frikësuan nga shfaqja e interesit për librat e ndaluar, që në shumë raste ndikoi edhe në mënyrën e përhapjes së kulturës dhe njohurive.
Transformimi pas shfuqizimit
Pas shfuqizimit të Indeksit në vitin 1966, Kisha Katolike ndryshoi qasjen: nga censura e drejtpërdrejtë në dialog dhe edukim, duke i lejuar njerëzit të eksplorojnë liri më të madhe intelektuale. Kjo ndihmoi edhe në:
Rikthimin e veprave të ndaluara në bibliotekat dhe universitetet katolike.
Rritjen e bashkëpunimit mes shkencës dhe fesë, me fokus në mirëkuptim dhe bashkëjetesë.
Hapjen e diskutimeve mbi rolin e besimit në botën moderne, duke integruar më shumë pluralizëm dhe kriticizëm konstruktiv.