Historia e Parajsave

113 563 lexime

124,178FansaPëlqeje

Të parët që ëndërruan parajsën ishin sumerët dhe e quajtën Dilmun: përshkruhet në një pllakë (rreth 2500 para Krishtit) si një vend i pastër dhe i shkëlqyer, ku nuk ka sëmundje apo dhunë. Fjala “parajsë” rrjedh nga persishtja e lashtë piridaeza dhe do të thotë kopsht, park. E përkthyer nga grekët u bë paradeisos, dhe kështu u riemërua Kopshti i Edenit në Bibël, domethënë përkthimi në greqisht nga hebraishtja, i bërë në shekullin e tretë para Krishtit.

Por parajsa ka po aq emra të tjerë sa ka fe që, gjatë shekujve, ua kanë premtuar besimtarëve të tyre: Sheol për hebrenjtë, Fushat Elysian për grekët e lashtë, Gan Eden për myslimanët, Tokë e pastër për budistët, Vaikhunta për hindusët. Janë të gjitha vende qetësuese, të cilat pasqyrojnë kulturat e ndryshme nga vijnë.

Parajsa është pra një utopi, e cila nuk mund të realizohet në këtë jetë. Njeriu duhet së pari të vdesë dhe të arrijë në vendin e përjetësisë. Por ku është? Parajsa nuk është në tokë, sepse asnjë eksplorues nuk e ka gjetur ndonjëherë. Nuk është në qiell, sepse astronomët kanë përjashtuar mundësinë e shikimit të saj. Shkenca, gjatë shekujve, ka kontribuar në dobësimin e të gjitha teorive gjeografike mbi jetën e përtejme. Megjithatë, shpresa për ta arritur atë është gjithmonë e gjallë.

Kisha Katolike nuk e neglizhon këtë nevojë të thellë dhe e përcakton parajsën si “qëllimin përfundimtar të njeriut dhe përmbushjen e aspiratave të tij më të thella, gjendjen e lumturisë supreme dhe përfundimtare”.

Por nuk ishte gjithmonë kështu. Në të vërtetë, suksesi i fesë së krishterë, që nga koha e Perandorisë Romake, është pikërisht për shkak të perspektivave rozë që ofron për jetën e përtejme, ndryshe nga, për shembull, Judaizmi, i cili në fazën e tij më të lashtë kishte përshkruar jetën e përtejme (Sheol), si një botë e errët dhe e nëndheshme, ku të mirat dhe të këqijat mbylleshin pas vdekjes. Më vonë (në shekullin e parë pas Krishtit), duke u korrigjuar, rabinët prezantuan gjithashtu konceptin e ringjalljes së të vdekurve dhe caktuan jetën e përjetshme të drejtë në Kopshtin e Edenit: Një parajsë e pastërtisë shpirtërore, në të cilën kënaqësia më e madhe është të ecësh në shoqërinë e Zotit dhe për ta bërë këtë duhet të njohësh në mënyrë të përsosur Torën (d.m.th. pesë librat e parë të Biblës).

Një parajsë e soditjes së pastër ishte edhe ajo e parashikuar nga teologët e parë të krishterë, si Shën Thomai. Por teksti i shenjtë që gudulisi më shumë imagjinatën e eksegetëve është Apokalipsi i Gjonit. Ai përshkruan Jeruzalemin qiellor si vendbanimin e të zgjedhurve, pas ringjalljes. Është një qytet i rrethuar me mure diaspri, me shtëpi prej ari dhe kristali, të zbukuruara me gurë të çmuar. Në sheshin qendror është Pema e Jetës (e njëjta që ishte në Kopshtin e Edenit), e cila jep fruta çdo muaj.

Premtimi më tundues për jetën e përtejme është ai i Islamit: në Kuran Gan Edeni përshkruhet si një vend i kënaqësive materiale. Të zgjedhurit mund të shijojnë fruta, mish dhe mjaltë, verë të shijshme. “Por kur i luteni Zotit, kërkoni prej tij Firdeusin, pasi ai është rrafshi më i mirë dhe më i lartë i qiellit”, tha Allahu. Firdeusi është në praktikë papafingo e parajsës myslimane, e cila është konceptuar si një ndërtesë tetë katëshe, në majë të së cilës ndodhet froni i Zotit”, shpjegon historiani i feve Giovanni Filoramo. “Megjithatë, në fetë lindore, ku ekziston një konceptim ciklik i kohës, parajsa nuk është një gjendje përfundimtare, por një kalim që përsëritet midis një cikli jetësor dhe një tjetri”.

Kështu në hinduizëm, sipas të cilit parajsat janë të shumta. “Është ajo e Indrës, ajo e Shivës, ajo e Visnu (Vaikhunta). Të gjitha janë vende kënaqësie, me dreka, vajza të bukura, kupëmbajtëse hyjnore. Por në fund të këtyre kënaqësive, njeriu kthehet në tokë. Në fakt, synohet përmirësimi i vetvetes, nga jeta në jetë, për të arritur në çlirimin përfundimtar, që është pikërisht anulimi i të jetuarit”, thotë Stefano Piano, një nga studiuesit kryesorë italianë të Indologjisë.

Konceptimi i budizmit klasik (600 para Krishtit) nuk është i ndryshëm: Buda nuk flet për “pas” sepse ajo që ka rëndësi është çlirimi nga dhimbja e ekzistencës. Lumturia, pra nirvana, është fundi i rilindjeve të vazhdueshme. Megjithatë, në një fazë të mëvonshme historike, Buda, i cili merr karakteristikat e një hyjnie, u premton të zgjedhurve ndriçuar mbretërinë e tij të përsosmërisë absolute, Tokën e Pastër. Në amidizëm, një rrymë e budizmit, Toka e Pastër përbëhet nga liqene, lule zambak uji, pyje me gurë të çmuar, kopshte zanash dhe muzikë qiellore.

 

Të fundit

Historike, një shqiptar në krye të Federatës Evropiane të Peshëngritjes

Astrit Hasani është zgjedhur president i Federatës Evropiane të Peshëngritjes (EWF) në kongresin zgjedhor të EWF të mbajtur në...

Idrizi reagon për shuplakën që iu dha Gjestit në “Big Brother VIP Albania”

Pas përplasjes fizike në “Big Brother VIP Albania”, ku Jozi goditi me shuplakë Gjestin – një situatë që u përfol gjerësisht në rrjet si...

E Diela e Larit, historia dhe traditat e një kremteje

Në kalendarin liturgjik të Kishës katolike e Diela e Larit festohet një të diel para kremtimit të Pashkëve të Jezu Krishtit. Me të nis...

Spanjë/ Shirat e rrëmbyer shkaktojnë përmbytje në Lanzarote

Qindra shtëpi dhe rrugë në Lanzarote janë përmbytur, pas reshjeve të rrëmbyeshme që përfshiu ishullin Kanarie të shtunën. Qeveria e Lanzarote shpalli gjendjen e...

Jetëgjatësia varet nga mendimet tuaja, ja ç’thotë studimi

Hulumtimet e fundit kanë treguar se mentaliteti ynë dhe kujtimet pozitive nga fëmijëria mund të luajnë një rol të rëndësishëm në jetëgjatësisë dhe shëndetin...

Lajme të tjera

Web TV