Në një telefonatë në fund të muajit të kaluar, një ministër Estonez iu lut një gazetari të heshtë për detajet e një dërgesë të madhe të maskave kirurgjikale të drejtuara për në vend.
Kontrata ishte nënshkruar tashmë, shpjegoi Ministri i Administratës Publike Jaak Aab. Por më shumë se një rast i mëparshëm, marrëveshjet e bëra ishin avulluar pasi vendet e tjera ofruan çmime më të larta, duke rrëmbyer furnizimet e rëndësishme COVID-19.
“Dorëzimet po rrëmbehen,” tha Aab në publik. “Shtetet e Bashkuara … janë të gatshme të paguajnë dyfish.” Në mënyrë private, ai u lut për fshehtësi, të paktën derisa mallrat të ishin fizikisht në dorë. Qeveria do të ndajë gjithçka, pasi kriza të mbaronte. Pastaj, ministri tha me mërzi, “ju mund të më kryqëzoni për këtë telefonatë.”
Gazetari, redaktori i OCCRP, Holger Roonemaa, kërkonte të zbulonte se sa mjete ishin porositur, kur do të arrinte, dhe nga kush kishte blerë qeveria. Ishte blerja më e madhe e furnizimeve COVID-19 që ai kishte parë në Estoni, një vend që asokohe ishte në prag të mbarimit.
Por një qeveri që krenohet me transparencën ishte bërë me një mangësi të pazakontë. Në vend që të publikonin informacione për tenderët e ardhshëm paraprakisht në internet, agjencitë blinin furnizime nga shitësit direkt në fluturim. Kërkesa e lirisë së informacionit të Roonemaa për marrëveshjen 11 milion euro kaloi pa përgjigje.
Skenarë të ngjashëm po luajnë jashtë në të gjithë kontinentin.
Nën presionin për të furnizuar me shpejtësi furnizime mjekësore për popullatën e tyre nervore në mes të një pandemie në mbarë botën, shumë vende evropiane po heqin dorë nga procedurat e krijuara për të siguruar që blerjet e qeverisë të jenë transparente, efikase dhe pa korrupsion.
Praktika e zakonshme për agjencitë qeveritare që bëjnë blerje është të kërkojnë oferta paraprakisht, të gjejnë aplikonte të shumtë dhe të zgjedhin shitësit më të mirë duke aplikuar kritere të rregulluara rreptësishtë. Për transparencën, detajet publikohen në portalet e hapura të internetit.
Këto masa paraprake – veçanërisht theksi mbi hapjen dhe transparencën – konsiderohen vendimtare nga avokatët për qeverisje të mirë. Blerjet e qeverisë përbëjnë gati një të tretën e shpenzimeve shtetërore në vendet me të ardhura të larta, dhe një studim RAND zbuloi se korrupsioni në këtë fushë mund të kushtojë taksapaguesit e BE-së 5 miliardë dollarë në vit.
Por tani, po përdoren përjashtime që lejojnë që të gjitha këto masa të anashkalohen. Në një mënyrë kaotike që gazetarët dhe avokatët e transparencës janë përpjekur të ndjekin, agjencitë po aq të mëdha sa ministritë e tëra ose aq të vogla sa qytetet individuale po blejnë pajisje mjekësore nga furnitorët direkt, shpesh me gojë, duke mos kërkuar oferta dhe të publikojnë pak ose aspak informacione për ato që po ndodhin.
Arsyetimi i procedurave të thjeshtuara të blerjes – shpejtësia mbi të gjitha – është e qartë. Në një takim të fundit virtual rreth luftimit të mashtrimit në prokurime, një specialist përmblodhi argumentin.
Por në më shumë se një rast, prokurimet e COVID-19 u kanë përfituar njerëzve me kredenciale të dyshimtë apo edhe histori kriminale. Në Itali, vendi evropian më i goditur nga pandemia, reporterët e OCCRP zbuluan se kontratat shtetërore u ishin dhënë kompanive për kokat e të cilave ishin akuzuar për mashtrim dhe shpërdorim të fondeve publike. Në Slloveninë fqinje, kontrata më e madhe e qeverisë COVID-19, me vlerë më shumë se 25 milion euro, shkoi në një manovër kumari pa përvojë të njohur në prokurimin mjekësor. Dhe në Rumani, një furnizues i ri i madh i maskave kontrollohet nga një ish zyrtar publik i cili është dënuar për bashkëpunim me një grup të organizuar të dhunshëm kriminal.
Mbrojtësit e transparencës pranojnë se urgjenca e momentit nuk lë kohë për burokraci të rëndë. Por ata shqetësohen se fshehtësia do të vazhdojë shumë gjatë momentit të tanishëm, duke e bërë më të vështirë të zbuloni nëse prokurimet COVID-19 të nënshkruara në këto ditë dhe javë ishin të pastra dhe të sinqerta.
Burimi: Occrp.org, përshtati dhe përktheu fjala.al