Paraardhësi i motorit të parë me avull quhet Eolipila, ai daton në shekullin e 1 pas Krishtit dhe është projektuar nga Hero, një shpikës grek që krijoi efekte speciale për ritualet fetare.
Kushdo që mendon se motori me avull është një shpikje e shekullit të 18-të, gabohet fatkeqësisht. Ose, të paktën, mjaft vite. Më shumë se një mijëvjeçar e gjysmë më parë, në fakt, në shekullin I pas Krishtit, në provincën romake të Aleksandrisë në Egjipt jetonte një matematikan dhe shpikës grek i quajtur Heron, i përkushtuar, ndër të tjera, në projektimin e “efekteve speciale” për tempujt.
SHPIKJE “SMOKY”. Shkencëtari, i njohur gjithashtu me pseudonimin Mechanikos , shkroi një vepër të titulluar Pneumatika , e cila u përhap në Evropë vetëm në fund të shekullit të 17-të, me fundin e censurës së Kishës ndaj veprimtarive shkencore. Në këtë vepër ka përshkrimin e një pajisjeje që do të hyjë në histori si “eolipile”. Paraardhësi i motorëve reaktivë dhe i motorit me avull, ai u projektua si një “makinë tymi” për t’i dhënë një efekt më solemn ritualeve fetare.
SI PUNON. Komponenti kryesor i eolipilit – fjalë për fjalë “topi i Eolus” – është një sferë e zbrazët me dy grykë në formë L-je në formë pasqyre. Brenda, uji i nxehtë u derdh në një mangall, i cili më pas u qëllua nga grykat në formën e avullit. Përveç tymit të prodhuar, pra, një efekt tjetër i ngrohjes ishte rrotullimi i sferës, për shkak të shtytjeve të dy avionëve në drejtime të kundërta.
Në këtë mënyrë Hero demonstroi për herë të parë fuqinë shtytëse të avullit, edhe nëse romakët nuk dinin se çfarë të bënin me këtë zbulim, pasi kishin një sasi të tillë skllevërsh saqë nuk kishin nevojë për asnjë makinë për të zëvendësuar punën njerëzore.
APLIKIMET PAS VDEKJES. Në shekullin e tetëmbëdhjetë, më saktësisht në vitin 1689, britaniku Thomas Savery – duke shfrytëzuar parimin e demonstruar nga Hero – zhvilloi motorin e parë modern me avull. Shpikja e Savery, megjithatë, nuk kishte një sistem për transformimin e presionit të krijuar në një lëvizje rrotulluese efektive, një parim që u zbatua më vonë në 1711 nga Thomas Newcomen në projektin e tij të motorit me avull, i cili hapi rrugën për Revolucionin Industrial .
Në fakt, gjatë pesëdhjetë viteve të ardhshme, makina e tij u përdor për të kulluar ligatinat, për të furnizuar me ujë qytetet dhe për të fuqizuar fabrikat dhe mullinjtë.
Përshtatur nga Fokus.it /O.S