Aventura tragjike e Umberto Nobile në Polin e Veriut

113 563 lexime

124,178FansaPëlqeje

Më 25 maj 1928, avioni i Umberto Nobile Italia u rrëzua në Polin e Veriut. Rivaliteti, gabimet dhe “rrëmbimet” politike e kthyen fluturimin e Arktikut në një aventurë tragjike.

Eksploruesi norvegjez Roald Amundsen ishte viktima më e shquar e misionit fatkeq të Umberto Nobile, i cili në vitin 1928 u rrëzua në Polin e Veriut me aeroplanin e tij “Italia”. Sfondin e fluturimit tragjik le të zbulojmë përmes artikullit “Poli i sherrit” të Marco Ferrazzolit, marrë nga arkivat e Focus Storia.

Eksplorime polare
Në aksidentin tragjik të aeroplanit “Italia” 17 vdiqën: 8 anëtarë të ekuipazhit dhe 9 shpëtimtarë, përfshirë Amundsen, i cili kishte vrapuar në kërkim të të mbijetuarve, megjithëse ai mbante marrëdhënie armiqësie të ndërsjella me komandantin Nobile. Si norvegjezi ashtu edhe italiani ishin dy personazhe mitikë në historinë e eksplorimit polare dhe aeronautikës. Së bashku ata arritën të pamundurën për kohën: fluturojnë mbi Pol. Fatet e tyre u kryqëzuan në vitet njëzetë të shekullit të kaluar dy herë.

Rivaliteti midis Nobile dhe Amundsen
Roald Amundsen (1872-1928) ishte njeriu i parë që arriti në Polin e Jugut në vitin 1911. Dhe disa vite më parë, në vitin 1906, ai e mbajti botën në pezull ndërsa kaloi Pasazhin e famshëm Veriperëndimor. Më pas, në vitin 1926 ai shkroi përsëri historinë e eksplorimit me një rekord të dytë: ai ishte i pari që fluturoi mbi Polin e Veriut. Merita e një avioni me emrin norvegjez, Norge, por i financuar nga amerikani Lincoln Ellsworth dhe mbi të gjitha i konceptuar, ndërtuar dhe komanduar nga inxhinieri italian Umberto Nobile (1885-1978). Nobile ishte një stilist i njohur dhe Amundsen e kontaktoi atë pas disa përpjekjeve të dështuara për të arritur në Polin e Veriut me hidroavion. Kështu, më 10 prill 1926, misioni Amundsen-Ellsworth-Nobile Transpolar Flight u ngrit nga Ciampino; 7 maj mbërriti në NyÅlesund, në King’s Bay; më 12 maj në orën 1:30 ai arriti në Pol: një vështrim në hapësirën e akullit nga lart dhe jashtë për në Alaskë.

Suksesi i parë
Ndërmarrja ishte një sukses, marrëdhëniet mes të dyve ishin një fatkeqësi. Për të pasur një ide se si duhet të ketë qenë atmosfera në bord, mjafton të thuhet se gjatë hedhjes së flamujve italianë, norvegjezë dhe amerikanë në shtyllë, u zbulua se trengjyrëshi ishte shumë më i madh se sa ishte rënë dakord. Amundsen nuk i besonte Nobiles, edhe sepse ai e gjeti veten të zbritur në rolin e pasagjerit, me detyrën vetëm për të parë nga dritarja. Më tej italiani i imponoi një pjesë të ekuipazhit dhe… qenit të vogël Titina. Fisnik, njeri i ceremonive dhe i kafesë dhe i veshur me uniformë të plotë, ai ia ktheu antipatinë për atë nordikun që rrotullohej mes veshjeve të leshit.

Armiqtë e fisnikëve
Pas misionit, për Amundsen filloi një periudhë depresioni, ndërsa Nobile u mirëprit si hero nga Musolini, i cili i vuri një medalje, e përqafoi dhe e gradoi gjeneral në moshën vetëm 41-vjeçare. Por Nobile kishte edhe mjaft armiq, siç u bë e qartë shpejt kur gjenerali filloi të planifikonte një mision të ri polar. Më armiqësor ishte komandanti i forcave ajrore Italo Balbo, i cili i tha Cesco Tommasellit, korrespondentit të Corriere della Sera që ndoqi ekspeditën: “Unë jam një person i guximshëm, por nuk do të shkelja në një aeroplan”. Për hierarkun, e ardhmja e aeronautikës italiane ishin avionët, siç e sqaroi ai me fluturimin transatlantik në 1933. Nobile, nga ana tjetër, ishte i bindur se aeroplanët ishin të përsosur mbi të gjitha për ekspeditat shkencore: ato bënin të mundur kalimet e gjata pa u ndalur për furnizime dhe lejoheshin të stacionoheshin në një zonë për t’u studiuar.

Në bordin e aeroplanit “Italia”
Në aerostatin e ri, që këtë herë quhej Itali, së bashku me 12 burra të tjerë dhe Titinën, u ngjit fizikani italian Aldo Pontremoli, themeluesi i Institutit të Fizikës Milaneze që sot mban emrin e tij, Frantisek Behounek, drejtor i Institutit Radius të Pragës si dhe gjeofizikani dhe meteorologu suedez Finn Malmgren. Misioni mori patronazhin e Shoqërisë Mbretërore Gjeografike Italiane, ndërsa financimi erdhi nga Bashkia e Milanos dhe një konsorcium sipërmarrësish. Aeroplani u nis nga Milano më 15 prill 1928, arriti në gjirin e mbretit më 6 maj dhe bëri dy fluturime studimore, duke konstatuar disa aspekte fizike të rajonit të Arktikut si mungesa e tokës së thatë, steriliteti dhe jonizimi i ulët i ajrit, thellësitë e detit dhe rrjedhjet e akullit.

Lexo edhe :  Dosje Autoritet i Dosjeve hap “Fondin Kosova”,mbi 11mijë fashikuj tani nuk janë më sekret

Moti i pafavorshëm
Poli u arrit në mesnatën e 24 majit 1928, por, ashtu si dy vjet më parë, nuk ishte e mundur të ulej për shkak të erës shumë të fortë. Dhe të nesërmen në mëngjes, në orën 10:30, një stuhi përfshiu aeroplanin. Italia ra në akull: dhjetë burra, përfshirë komandantin e plagosur, u hodhën në akull, gjashtë të tjerë u tërhoqën zvarrë nga stuhia dhe humbën përgjithmonë. “Gjithçka kishte ndodhur në dy ose më së shumti tre minuta,” tregoi më vonë Nobile. Titujt e gazetës Corriere della Sera u shmangën nga trengjyrëshi dhe kryqi në shtyllën e triumfit (Papa Piu XI i kishte dorëzuar ekuipazhit një kryq). Kthimi i Nobile u ngadalësua nga erërat e forta.

Fatkeqësia
Të mbijetuarit u përballën me kushtet e tmerrshme klimatike në një kamp të improvizuar, të strehuar nga një tendë, çadra e famshme e Kuqe, e cila ra nga anija së bashku me disa ushqime dhe materiale të tjera. Odisea sapo kishte filluar: operacionet e shpëtimit ishin të gjata dhe rraskapitëse, edhe falë faktit se identifikimi i vendit të aksidentit ishte shumë i ndërlikuar.
Pakoja mbi të cilën ndodheshin të mbijetuarit, në fakt, lëvizte vazhdimisht. Për më tepër, SOS-et e para të lëshuara nga radio operatori Giuseppe Biagi me transmetuesin “Odina 33” nuk u morën nga anija mbështetëse Città di Milano (e cila ndër të tjera nuk mund të kishte ndërhyrë drejtpërdrejt, sepse nuk ishte akullthyese).

“Shuplaka” e Amundsenit
Ishte një radio amator rus që mori më në fund SOS, duke filluar kështu ekspeditat e shpëtimit që përfshinin tre mijë burra me varka dhe avionë. Midis tyre, hidroavioni francez – Latham 47 – me të cilin Amundsen u zhduk në akull më 18 qershor në përpjekje për të shpëtuar, ose ndoshta për të poshtëruar, gjeneralin italian: “Jepni një shuplakë Nobile”, siç e përmblodhi më vonë dokumentari i Folco Quilici. Ndoshta ishte arsyeja e vërtetë që e shtyu norvegjezin të rrezikonte jetën. Dhe ai e bëri këtë me iniciativën e tij, duke përdorur kontributet e individëve privatë.

Çdo njeri për vete
Më 19 qershor, hidroavioni i Major Umberto Maddalena më në fund gjeti çadrën e Kuqe dhe hodhi ushqime, batanije dhe veshje. Dhe katër ditë më vonë, më 23 qershor, Fokker 31 i suedezit Einar Lundborg (1896-1931) arriti të sillte në bord dhe të transportonte në anijen Città di Milano, Umberto Nobile. “Filluam me dy të plagosurit, së pari Nobile, prania e të cilit ishte e nevojshme për ne”, kujtoi piloti. Gjenerali protestoi, donte t’i jepej përparësi shefes teknike Natale Cecioni, e cila u plagos rëndë në këmbë, por shpëtimtarët e detyruan të shkonte në vend të sigurt për të koordinuar kërkimet për shokët e tij. Pas 48 ditësh të tjera u gjetën edhe të mbijetuarit e tjerë. Akullthyesi sovjetik Krassin pati sukses në një qasje të ndërlikuar. Në total, operacionet e rikuperimit u kushtuan jetën 9 shpëtimtarëve.

Përgatiti për botim: L.Veizi

Të fundit

Barcelona merr një fitore komode në fushën e Las Palmas dhe ruan kryesimin e La Ligës

Barcelona bëri detyrën në transfertë ndaj Las Palmas, duke triumfuar 0-2 në duelin e vlefshëm për javë e 25-të...

Elon Musk mbështet sërish Alternativën për Gjermaninë përpara zgjedhjeve

Miliarderi amerikan Elon Musk, i cili është edhe bashkëpunëtor i ngushtë i presidentit amerikan Donald Trump, ka publikuar sot në platformën X një postim...

Interi vuan por fiton ndaj Genoas, zikaltërit marrin përkohësisht kreun e Serie A

Interi mposhti minimalisht 1-0 Genoan në duelin e vlefshëm për javën e 26-të të Serisë A. Falë këtij triumfi, zikaltrit e Inzaghit kanë marrë...

E ardhmja e tregut të punës: Ku janë punët më të paguara

Ekspertët e inteligjencës artificiale, si dhe profesionistë nga fusha të tjera të teknologjisë së informacionit, tashmë janë shumë të kërkuar në tregun e punës...

3 Ushqimet që duhet t’i konsumoni në shkurt

Shkurti është muaji që shënon kalimin nga dimri në pranverë në shumë pjesë të botës, dhe kjo ndryshim sezoni vjen me një ndryshim në...

Lajme të tjera

Web TV