Nga tezgat që shesin peshk të skuqur te pica, nga patatet e skuqura te hamburgerët: historia e gjatë dhe befasuese e ushqimit të shpejtë.
Koncepti i ushqimit të shpejtë siç e kuptojmë ne sot, pra një formë e ushqimit të bazuar në konsumin e shpejtë dhe ekonomik të sanduiçëve në vende të menaxhuara nga zinxhirë të mëdhenj ndërkombëtarë, mori formë në gjysmën e parë të shekullit të njëzetë në SHBA.
Konkretisht, zinxhiri më i vjetër i ushqimit të shpejtë është A&W Restaurants , i themeluar në vitin 1919 nga sipërmarrësit Roy Allen dhe Frank Wright, shembulli i të cilit u pasua në vitin 1921 nga Billy Ingram dhe Walter Anderson, themeluesit e White Castle .
SI NJË LINJË MONTIMI. Pastaj “ylli” i ardhshëm i sektorit shpërtheu në skenë: McDonald’s, gjurmët e para të të cilit datojnë në vitin 1940, kur krijimtaria sipërmarrëse e vëllezërve Richard dhe Maurice McDonald (të njohur më mirë si Dick dhe Mac) i çoi ata të përsosnin standardet e proceset e prodhimit dhe racionalizimi i hapësirave (si në një linjë montimi) që karakterizojnë restorantet e ushqimit të shpejtë sot.
Më pas ky biznes tërhoqi gjithnjë e më shumë sipërmarrës dhe tashmë në vitin 1953 lindi një zinxhir tjetër që njihet edhe sot: Burger King.
Në dekadat në vijim, restorantet e ushqimit të shpejtë u vendosën në Evropë dhe më pas në pjesën tjetër të botës.
VAKT I SHPEJTË NË EGJIPTIN E LASHTË. Megjithatë, koncepti i vakteve të shpejta dhe të gatshme nuk ishte i ri, por i ka rrënjët tashmë në botën e lashtë. Paraardhësit e parë të ushqimit të shpejtë datojnë në botën egjiptiane dhe greke: tezga të specializuara në shitjen e peshkut të skuqur.
Megjithatë, ishte në Romën e lashtë që “vakti i shpejtë” arriti sukses. Në fakt, banorët e qytetit dhe qendrave të tjera, nga Ostia në Pompei, frekuentonin termopolet , vende ku mund të blinin pije dhe ushqime të gatshme, si për t’u marrë ashtu edhe për t’u konsumuar në vend.
Ato ishin të pajisura me një banak, me pamje nga rruga, në të cilin ishin vendosur amfora terrakote për konservimin dhe prezantimin e ushqimeve, veçanërisht supave dhe bishtajoreve.
SHITËSIT AMBULANTË TË MESJETËS. Megjithatë, në mesjetë u përhapën shitësit ambulantë, të cilët me karrocat e tyre ofronin ushqime të lehta për t’u konsumuar gjatë ecjes. Specialitetet përfshijnë mbështjellës makaronash të mbushura me mish, djathë dhe perime (variacione të patesë franceze en croute ).
Ishte me ardhjen e epokës moderne dhe revolucionit industrial që zakoni i të ngrënit në restorantet pioniere të ushqimit të shpejtë u përhap veçanërisht në qytetet e mëdha, ku punëtorët kishin pak kohë për pushimet e drekës.
Në Londrën Viktoriane, rreth vitit 1860, u bë e njohur moda e peshkut dhe patatinave , peshkut dhe patatinave (të mbështjella me gazetë) që do të konsumoheshin në tezgat e rrugëve me çmime popullore.
MAKINAT E PARA SHITËSE. Evolucioni i ushqimit të shpejtë, i cili përfshin edhe picën napolitane, e lindur gjithashtu në shekullin e 19-të si ushqim në rrugë, vazhdoi në SHBA, ku bumi ekonomik i fillimit të shekullit të 20-të dhe ritmi intensiv i punës shtynë miliona njerëz të hanin jashtë shtëpisë.
Shumë sipërmarrës e ndien marrëveshjen dhe filluan të dizajnojnë pika shitjeje gjithnjë e më efikase. Për shembull, u shfaqën pika automatike të ushqimit të shpejtë në të cilat ushqimi i para-paketuar shpërndahej nga dispenzuesit me monedha.
Kjo tipologji, e njohur si “Automat” dhe tashmë e testuar në Gjermani (në Berlin) në 1895, u përhap në SHBA nga viti 1902 (nga Filadelfia), duke u bërë e njohur në të gjithë vendin.
Në të njëjtin vit, një specialitet i ri u bë i njohur: hamburgeri. Sanduiçët me mish (të shoqëruar me patate të skuqura) bënë pasurinë e zinxhirëve të parë si A&W dhe White Castle. Ky i fundit, për të tërhequr klientë të rinj, krijoi një sanduiç në formë katrore, i cili është ende një bestseller, “White Castle Slider”, dhe u dallua për përdorimin e reklamave dhe kuponëve të zbritjes.
BURGERS NË PAMJE TË QARTË. Por, risia më radikale ishte standardizimi i furnizimit dhe prodhimit të ushqimit duke vendosur t’i tregonte publikut përgatitjen e hamburgerëve, falë dritareve të mëdha që shkonin përreth kuzhinës. Të gjitha në dhoma me orendi të thjeshta që mund të përsëriten në çdo degë.
Vëllezërit McDonald u zhvendosën në vazhdën e White Castle, duke modernizuar proceset e prodhimit dhe duke ndihmuar që ushqimi i shpejtë të merrte karakteristikat e sotme. Nga fundi i viteve 1950, kompania e tyre u “kanibalizua” nga partneri i biznesit Ray Kroc, i cili e mbajti emrin, duke e shndërruar atë në një perandori ekonomike./ Përshtatur nga Focus.it S.M