Tex Avery, animatori avangard

113 563 lexime

124,178FansaPëlqeje

Nga: Bujar Meholli

Avangarda që e përligji artin modern, sidomos gjatë pjesës së parë të shekullit XX, shtriu itinerarin në secilën ndërmarrje artistike, përfshirë animacionin.

Parizieni dandy, karikaturisti Émile Cohl, i konsideruar si pionier i animacionit solli filmin e shkurtër “Fantasmagorie”, të vitit 1908, si trasim rruge për animacionin që do të arrijë zhvillim të hovshëm viteve në vazhdim. Teknika mekanike e stop-motion me të cilën animoheshin objektet ishte risi dhe prurje e jashtëzakonshme për kohën.

Megjithatë, sikurse në letërsi, muzikë e pikturë, artistët vizionarë do ta luftonin konformizmin e “moralit” publik, shabllonet, kiçin që rëndom ndërton stimujt psikologjikë të zakonshmes, delirantes, banales, të njëtrajtshmes, rrjedhimisht, duke kërkuar përherë të renë, zhbirilimin, teknikat novatore që përsosën zhanrin.

 

Fundi i viteve ’20 në Amerikë paralajmëronte industrinë që më vonë do t’i thyente të gjithë kufijtë – e njohur si Epoka e Artë e animacionit. Që nga lansimi i “Steamboat Willie”, një aradhë e tërë personazhesh animatore, e stripave komikë, Mickey Mouse, Popeye, Betty Boop, Tom & Jerry, Daffy, Donald Duck, e shumë të tjerë do të përjetësohet jo vetëm në ditët e lumtura fëmijërore, por do ta globalizojë animacionin si mjet artistik, madje mjaft të leverdishëm, edhe për mesazhe që dalin përtej qëllimeve didaktike e botës fëmijërore; duke përsosur personazhet për nga cilësia & planet e kamerave për ta krijuar “realitetin” e një bote të tillë, të animuar, maskohen edhe ide politike, stereotipa shoqërorë, lufta ndaj fashizmit, racizmi, barazia gjinore, seksualiteti, dashuria, bota materialiste – e fokusuar kryekreje në terme monetare – që po kërcënonte idealet humane të trashëguara nga iluminizmi.

(Mjaft t’i hedhësh një sy episodit “Blue Cat Blues” të Tomy & Jerry-t, i konsideruar ndër episodet më të errëta ku hapur shfaqet jeta materialiste, gjegjësisht hendeku i madh social, blerja e dashurisë, interesi si mjet kryesor për marrëdhëniet ndër njerëzore… një kritikë e mprehtë që po e shikove me vëmendje si fëmijë të bën të mendosh për egërsinë e jetës, botën e të rriturve që s’është edhe aq easy).

 

Një antikonformist që dilte krejt në kundërshtim me puritanizmin e animacionit të gjer atëhershëm ishte Tex Avery, novatorizmin dhe stilin e të cilit dua ta analizoj në këtë artikull. Sentimenti i Avery-t s’mund të binte pre e klisheve dhe shablloneve artistike të kohës.

Ai nuk ishte si të tjerët, ishte i veçantë, vizionar, avangard, eksperimentues, kontrovers, i adhuruar, i përfolur, i imituar, por edhe i pranueshëm nga shumëkush si titan e gjeni, stripat e të cilit krijuan normë në zhanër dhe ushtruan impakt të madh te filmat e më vonshëm (edhe te kundërshtarët e tij). Lindi në shkurt të 1908’ës në Taylor, Texas. Shpikjet, karakteret e shumta që mbajnë vulën e tij janë abc-ja e animacionit amerikan, atij klasikut, të periudhës së artë.

I angazhuar në studiot Warner Bros. dhe Metro-Goldwyn-Mayer, të cilat i transformoi, Avery krijoi personazhet më ikonike dhe u shndërrua në regjisorin më të famshëm e të paarritshëm të kësaj industrie.

Tex Avery e përsosi filmin e animuar me inovacionet teknike, stilin regjisorial që mban të stampuar emrin e tij në seritë legjendare të Looney Tunes. Humori është krejtësisht avery-ian, origjinal.

“Për të prodhuar humor, individi duhet të përpunojë mendërisht informacionin nga mjedisi socio-kulturor a nga dijet e mëhershme, duke luajtur me idetë, fjalët a veprimet në mënyrë kreative, shtrembëruese, rikrijuese, në këtë mënyrë gjeneron perceptimin qesharak nga tjetri”, shkruan akademiku kanadez Rod Martin. (The Psychology of Humor: An Integrative Approach, Department of Psychology, University of Western Ontario, 2007).

Stripat që krijonte Avery, galeria e personazheve nga Droopy, Bugs Bunny, Daffy Duck, Elmer Fudd, te Red Miss Vavoom, Cecil Turtle, Butch e Big Bad Wolf, binin ndesh me puritanizmin, rregullat strikte, “humorin e bardhë”, moralin e rendin publik.

Lexo edhe :  Onufri, vazhdon traditën në Elbasan - Me “Tinguj pranverorë”…

Ashtu si Baudelaire e Chaplin-i të cilët kritikoheshin për prishje të moralit publik, i pari, e për promovim të komunizmit, i dyti, Avery shihej si figurë kontroverse që përmes animacionit bënte shkarje për sa i përket didaktizmit dhe materialit të papërshtatshëm për moshat e reja. Filmat sikur krijojnë një iluzion ndryshe te fëmijët për botën, kapitalin, kafshët, femrat, shoqërinë, familjen.

Ndaj humori i tij konsiderohej si, le të themi, oponent me oficialitetin e Walt Disney-t dhe karikaturat tjera konvencionale, familjare, të kohës. Kreacioni i Tex Avery-t është i mbrusur me tone sarkastike, ironi, absurditet, vese, e ngandonjëherë ekspozim seksual; skenat e filmave të tij precizojnë imazhe të papërshtatshme, humor të zi e ngandonjëherë të dhunshëm, surrealist, dinamizëm trandës, stereotipa racore e gjinore, peizazhe të çuditshme; një pikëtakim interesant i Avery-t me publicistin dhe mjeshtrin e ironisë Nonda Bulkën janë shakatë me vjehrrat…

Eksperimentues krejt i veçantë, novator, thyerës i tabuve dhe konvencioneve të “murit të katërt”. Avery e shfrytëzon animacionin për ekspozimin e implikimeve socio-psikologjike që sendërtojnë mekanizmat e efektit përmes manierave animatore.

Duke shmangur kiçin, sipërfaqësinë e rutinën monotone të oficialitetit, Avery sugjeron një perspektivë tjetër të humorit që mbruset nga kritika, objektivizmi, sensibilizimi, krijimi i vetëdijes për veprimet e aktivizmin qytetar; për vëzhgimin e jetës, për ekzistencën.

Humori i Avery-it është i thellë dhe psikologjik, shpesh zor i kapshëm. Fjala vjen, kur parodizon automobilin e televizionin e së nesërmes

Në vitin 1941 largohet nga Warner Bros. pas mosmarrëveshjeve me Schlesinger-in. Ky i fundit s’mundi dot ta akceptoi konceptin e Avery-it për të folurën e kafshëve; ndaj u largua duke mos e pranuar cenzurën.

Frika nga humbja e parave ishte gabim i madh i kompanisë. Avery do të vazhdonte te MGM, si drejtor, ku do t’i krijonte personazhet ikonike; largohet krejtësisht nga formulat e Walt Disney-t, kërkon guxim më të madh, ekzagjërime, pamje më të ashpra, narrativa të shtrembëruara, fjala vjen si te kësulëkuqja.

Një ndër personazhet më të famshëm, qeni Droopy, krijohet si model i të urtit, të drejtit, të zgjuarit, atij që është gjithmonë “i lumtur” sepse është vetja, kështu mposht çdoherë kundërshtarët, veçanërisht bulldogun Spike (Butch) që manifeston dinakërinë e forcën.

Në “Blitz Wolf”, Avery ndërfut edhe mesazh politik anti-nazist, te ujku me mustaqet spic hitleriane që bie nga lartësia – kurse në “Red Hot Riding Hood” kemi të bëjmë me një projeksion alla avery-ian, klasik, ku ujku lakmitar që gulçon nga hovet erotike, epshore, kthen ca gota në një mbrëmje të bukur me swing-xhaz dhe flirton me kësulëkuqen seksi që performon sensualisht e thërret “Oh, Wolfie”, kënduar nga Connie Russell, pasuar nga vërshëllimat karakteristike të ujkut; këto implikime të kafshëve janë krejtësisht novatore dhe kruciale në hovin e rritjes së shikueshmërisë hollivudiane.

Tex Avery, siç shprehej, nuk i mendonte fare fëmijët në atë që ofronte – animacioni i tij “i gjallë” mund të konsiderohet më tepër për të rriturit. Si pionier i industrisë së animacionit amerikan, Tex Avery ka dhënë kontribut kolosal.

Humori i tij në pasazhe të ndryshme është i lidhur kronologjikisht – një gag e përcjellë një gag tjetër, karakteret reagojnë në mënyrë të ekzagjeruar, fjala vjen, kur e mbajnë të qeshurën, kur lëndohen, kur grinden, veprojnë intensivisht dhe ngutazi; manipulimi me kohën dhe hapësirën të magjepsë, muzika është katalizator i gjithë skemës gazmore dhe ngjizjes me audiencën.

Tex Avery e ngriti në piedestal filmin e animuar, i iku klishesë, propozoi modele të reja përbrenda zhanrit dhe me kreativitet të pashtershëm e humor autentik krijoi skenat më ikonike me personazhet legjendare që përcjellin jetë e gjenerata të tëra.

Të fundit

“Do shkoni në prokurori, po manipuloni procesin”, Agron Shehaj debaton me numëruesit

Vijon situata e tensionuar në ambientet e KZAZ nr. 40, në shkollën “Sami Frashëri” në Tiranë, ku përfaqësuesit e...

Lojtari gjerman bën çudinë! Refuzon Realin dhe Barcelonën!

Jonathan Tah, 29 vjeç, ka marrë vendimin final se ku do të luajë në vitet e fundit të karrierës. Qendërmbrojtësi gjerman ka njoftuar se do...

Trump nënshkruan marrëveshje për partneritet me Princin e kurorës Saudite

Presidenti Donald Trump tani ka takuar ditën e sotme princin e kurorës së Arabisë Saudite, Mohammed bin Salman, teksa ka zhvilluar një vizitë në...

Jeta e Madonës po shndërrohet në një serial televiziv

Madonna po bashkëpunon me Netflix për të sjellë jetën dhe karrierën e saj ikonike në ekranin e vogël. Sipas medias amerikane një miniserial biografik...

Maqedoni e Veriut, Taravari braktis qeverinë: Shqiptarët, më të keqtrajtuar se më parë!

Kreu i Aleancës për Shqiptarët, Arben Taravari, njoftoi vendimin për tërheqje nga koalicioni qeverisës në Maqedoninë e Veriut. “Këshilli drejtues i partisë dhe kryetarët e...

Lajme të tjera

Web TV