Donald Trump ka vënë në dyshim juridiksionin mbi Kanalin e Panamasë , duke kërcënuar se do të marrë kontrollin e tij. Por kush e zotëron kanalin artificial, i cili lidh Oqeanin Atlantik dhe Paqësor, i ndërtuar në fillim të shekullit të njëzetë nga Shtetet e Bashkuara? Në vitet 1970, Presidenti i SHBA Jimmy Carter (1924-2024) nënshkroi një marrëveshje për kthimin e Kanalit në Shtetin e Panamasë, por traktati hyri në fuqi vetëm në 1999 .
Në kohë që nuk dyshojnë. Ferdinand Magellani (1480-1521) sapo kishte qarkulluar globin për herë të parë nga Atlantiku në Paqësor, kur një ide po qarkullonte tashmë në oborrin e Karlit V të Spanjës në 1523 : të krijohej një kanal në Amerikën Qendrore për të lidhur dy oqeane, duke gjurmuar një rrugë më të shkurtër dhe më të sigurt për në ishujt e pasur të Erëzave dhe Inditë.
gjërat thelbësore. Vetëm më shumë se tre shekuj më vonë, në 1881, Ferdinand de Lesseps, ndërtuesi i Kanalit të Suezit, filloi gërmimet e porositura nga Franca. Pengesat teknike dhe financiare bënë që projekti të dështonte, i cili u ringjall në fillim të shekullit të 20-të nga presidenti amerikan Theodore Roosevelt (1858-1919), i interesuar për implikimet ekonomike .
Si funksionon. Kanali artificial u hap në një lartësi 26 metra më të lartë se niveli i dy oqeaneve. Zona e përshkuar arriti një lartësi prej 160 m : për të reduktuar diferencën në lartësi fillimisht në 50 m dhe më pas në 26, u hoqën pothuajse 80 milion metra kub shkëmb. Vetëm në vitin 1904 Shtetet e Bashkuara morën përsipër ndërmarrjen kolosale, duke zgjedhur ndërtimin e një kanali me bravë që do të ngriheshin deri në 26 m të mbetura dhe do t’i lejonin anijet të kapërcenin këtë ndryshim në lartësi. Prandaj ishte e nevojshme të ngriheshin dhe të uleshin anijet përmes një sistemi bravash: tre bravë i çojnë anijet deri në kanal; tre të tjerë i bëjnë të zbresin përsëri në nivelin e detit. Ja se si funksionon:
Pellgu i parë (pellgu i krijuar nga bulkheads) lëshon ujë të freskët (100 milion litra – ekuivalente me 40 pishina olimpike – në 8 minuta) për të barazuar nivelin e Detit të Karaibeve.
Pellgu i dytë . Kur nivelet e ujit barazohen, anija hyn në bllokimin e parë. Pasi mbyllen sektorët, uji nga pellgu i dytë futet në sektorin e parë për të “ngrënë” anijen.
Pellgu i tretë. Pasi janë niveluar sektori i parë dhe i dytë, ky i fundit mirëpret anijen. Procesi përsëritet për të hyrë në pellgun e tretë që të çon në liqenin Gatún, zemra artificiale e kanalit. Pas së cilës ju “zbrisni” drejt oqeanit me tre pellgje të tjera./ S,M