Përditësime të drejtpërdrejta: Aeroplani hënor Firefly ‘Blue Ghost’ prek hënën

113 563 lexime

124,178FansaPëlqeje

Një anije kozmike pa ekuipazh, e zhvilluar në Shtetet e Bashkuara, është ulur me sukses në Hënë, duke e bërë Firefly Aerospace me bazë në Teksas vetëm kompaninë e dytë të sektorit privat që ka përfunduar një arritje të tillë.

Aeroplani hënor Blue Ghost i Firefly 6,6 këmbë i gjatë (2 metra i gjatë) u rrëzua në anën e afërt të hënës rreth orës 2:34 të mëngjesit CT (3:34 pasdite ET) të dielën.

Një paradë e zbarkuesve hënor të zhvilluara nga sektori privat është nisur këtë vit, pjesë e një kolone me anije kozmike robotike që NASA dhe agjencitë e saj partnere shpresojnë se do t’i hapin rrugën astronautëve që të kthehen në sipërfaqen e Hënës më vonë këtë dekadë.

Suksesi nuk ishte aspak i garantuar. Në shkurt 2023, një tjetër kompani hapësinore me bazë në Teksas, Intuitive Machines, u bë kompania e parë e sektorit privat që zbarkoi me lehtësi një automjet në Hënë, por në përgjithësi, rreth gjysma e të gjitha përpjekjeve për ulje hënore kanë përfunduar me dështim.

CEO i Firefly, Jason Kim, tha se aeroplani ishte “i qëndrueshëm dhe i drejtë” pas uljes.

“Çdo gjë ishte me orë, edhe kur zbritëm”, tha Kim. “Ne kemi pak pluhur hëne në çizmet tona.”

Secila nga katër këmbët e Blue Ghost ishte e pajisur me sensorë që ishin krijuar për të konfirmuar menjëherë se kur kishin prekur tokën hënore. Por kur anija kozmike u rrëzua, transmetimi në internet tregoi vetëm tre nga katër këmbët e uljes së automjetit të konfirmuar kontaktin.

Ray Allensworth i Firefly, drejtori i programit për Blue Ghost, i tha CNN në një intervistë se mund të ketë një shpjegim të mirë.

“Kështu që ka gjithashtu një shans të mirë që softueri thjesht të injorojë – i hodhi të dhënat – nga ai sensor, sepse ndoshta ai u ndal herët. Unë nuk jam 100% i sigurt, “tha Allensworth. “Duhet të kthehemi dhe të shikojmë të dhënat.”

Por është shumë e qartë se Blue Ghost është ulur drejt, tha ajo. Për më tepër, të gjitha shenjat e deritanishme tregojnë për faktin se Blue Ghost u rrëzua brenda objektivit të pritshëm 330 këmbë (100 metra), tha Allensworth në një konferencë shtypi.

Lander gjithashtu kreu dy manovra “shmangie të rrezikut” gjatë zbritjes së tij përfundimtare që përfshinin gurë dhe gurë, duke treguar se softueri autonom i uljes së Blue Ghost funksionoi siç duhej, tha ajo.

Misioni u ul pranë një tipari të lashtë vullkanik të quajtur Mons Latreille, i cili shtrihet në skajin e largët lindor të fytyrës së dukshme të hënës në veri të ekuatorit. Mons Latreille ndodhet brenda Mare Crisium – ose “Deti i Krizave” në latinisht – një pellg hënor i përhapur që shtrihet 340 milje (550 kilometra) i gjerë.

Ekipi zgjodhi vendin sepse “shmang anomalitë e mëdha magnetike – (ose ndërprerje) – në sipërfaqen hënore që mund të prishin disa nga matjet tona të ngarkesës,” tha Ryan Watkins, shkencëtari i programit për Zyrën e Strategjisë dhe Integrimit të Shkencës të NASA-s, gjatë një konferencë në dhjetor.

Një ‘arritje e pabesueshme’
Rreth 40 minuta pas uljes, imazhi i parë i Blue Ghost i shtëpisë së tij të re mbërriti në Tokë, duke shfaqur pluhurin hënor nën këmbët e tij, krateret dhe një pjesë të tokës, siç shihet nga një nga kamerat e tij.

“Sistemi i navigimit bëri një punë kaq fenomenale duke gjetur atë që duket si një sipërfaqe relativisht e sheshtë për ne për t’u ulur”, tha Brigette Oaks, zëvendëspresidente e inxhinierisë së Firefly.

Hija e zbarkuesit Blue Ghost mund të shihet në sipërfaqen hënore, me Tokën e dukshme sipër saj.
Hija e zbarkuesit Blue Ghost mund të shihet në sipërfaqen hënore, me Tokën e dukshme sipër saj. Firefly Aerospace
Kim tha se shpreson që ulja të frymëzojë brezin e ardhshëm të fëmijëve. “Asnjëherë nuk e dini se ku do të zbrisni,” tha ai. “Sapo zbritëm në Hënë. Shpresojmë që Fireflies sot të frymëzojnë një brez të tërë. Ka hapësirë ​​për të gjithë në hapësirë.”

Administratorja në detyrë e NASA-s, Janet Petro, falënderoi ekipin e Firefly dhe të gjithë ata që punuan në mision, duke theksuar motivimin dhe përkushtimin e tyre.

“Kjo arritje e jashtëzakonshme tregon se si NASA dhe kompanitë amerikane po udhëheqin rrugën në eksplorimin e hapësirës për të mirën e të gjithëve,” tha Petro. “Ne kemi mësuar tashmë shumë mësime – dhe demonstrimet teknologjike dhe shkencore në bordin e Firefly’s Blue Ghost Mission 1 do të përmirësojnë aftësinë tonë për të zbuluar jo vetëm më shumë shkencë, por për të garantuar sigurinë e instrumenteve të anijes sonë për eksplorimin e ardhshëm njerëzor – si në afat të shkurtër ashtu edhe në atë afatgjatë.

Ndërsa anija u ul gjatë mesnatës për Amerikën e Veriut, dita hënore sapo fillon në vendin e uljes së Blue Ghost.

“Ajo është kur dielli lind në vendin tonë të uljes në Mare Crisium, dhe ne duam të përfitojmë plotësisht nga e gjithë dita hënore (14 ditë Tokë) kur kemi rrezet e diellit për të operuar 10 ngarkesat tona,” tha Risa Schnautz, drejtoresha e marketingut dhe komunikimit të Firefly në një email për CNN.

Landeri Blue Ghost i Firefly Aerospace dhe shtytësit e tij të dizajnuar brenda sistemit të kontrollit të reagimit “Spectre” (në qendër). Firefly Aerospace
Kompleti i pajisjeve shkencore të Blue Ghost
Blue Ghost vjen i pajisur me 10 instrumente shkencore dhe demonstrime teknologjike nga NASA, disa prej të cilave tashmë kanë filluar të mbledhin të dhëna pasi toka hënor përshkoi zbrazëtinë afërsisht 239,000 milje (384,400 kilometra) midis Tokës dhe Hënës.

Pajisja përfshin një pajisje që po teston se si shërbimet GPS mund të përdoren në orbitë dhe në sipërfaqen hënore, një vakum që do të synojë të thithë dheun dhe një teleskop që do të vëzhgojë se si fusha magnetike mbrojtëse e Tokës, e njohur gjithashtu si magnetosfera, i përgjigjet motit hapësinor.

Lexo edhe :  Spanjë, kapen duke transportuar kokainë me taksi, arrestohen dy shqiptarë

Vendi i planifikuar i uljes së Blue Ghost në Mons Latreille (në hyrje) brenda Mare Crisium.
Vendi i planifikuar i uljes së Blue Ghost në Mons Latreille (në hyrje) brenda Mare Crisium. CNN/NASA
Firefly gjithashtu pret që anija kozmike të japë imazhe mahnitëse nga vendi i saj i uljes.

Allensworth tha se në vend që të përdorte kamerat e tij me definicion të lartë për të transmetuar një transmetim të drejtpërdrejtë të uljes hënore, ekipi i Blue Ghost në kontrollin e misionit donte të fokusonte gjerësinë e brezit të komunikimit të automjetit në dhënien e të dhënave të sakta në kohë reale, duke marrë informacion rreth lartësisë dhe shpejtësisë së anijes.

“Edhe pse mund të keni aftësinë e kamerës për të bërë transmetim të drejtpërdrejtë, nuk është gjithmonë gjëja më praktike për të bërë në këtë moment,” tha Allensworth.

Gjatë 14 ditëve të operacioneve të tij në Hënë, Blue Ghost do të fotografojë një eklips, gjatë të cilit Toka do të bllokojë rrezet e diellit nga sipërfaqja e hënës për rreth pesë orë. Automjeti pritet gjithashtu të shkrep foto të një fenomeni të dëshmuar për herë të fundit nga astronautët më shumë se 50 vjet më parë.

“Ekziston një fenomen i quajtur shkëlqimi i horizontit hënor (drita e shpërndarë e shkaktuar nga grimcat elektrostatike lundruese) që vetëm astronautët Apollo 15 dhe 17 e kanë parë me sytë e tyre,” tha Kim për CNN në një intervistë të mëparshme. “Ne do të jemi në gjendje ta kapim atë në video me definicion të lartë 4K-nga-4K dhe ta ndajmë atë me pjesën tjetër të botës.”

Firefly’s Blue Ghost gjithashtu do të vazhdojë të mbledhë të dhëna për disa orë në natën hënore – kur kushtet brutale të ftohta e vendosin zonën e uljes pranë Mons Latreille në hije dhe temperaturat mund të bien deri në minus 280 gradë Fahrenheit (minus 173 gradë Celsius).

Rënia e natës hënore zakonisht ka shënuar fundin për zbarkuesit hënor. Por NASA dëshiron që Blue Ghost ta bëjë këtë. Agjencia hapësinore madje rriti vlerën e kontratës që po i paguan Firefly-t – nga 93 milion dollarë në 101 milion dollarë – pjesërisht në mënyrë që kompania të mund të përgatiste aeroplanin për t’i mbijetuar temperaturave të tilla të ftohta, tha Kim.

Landeri Blue Ghost është pjesë e iniciativës së NASA-s për Shërbimet Komerciale Lunar Payload, ose CLPS.

Programi është një përpjekje e bashkërenduar nga agjencia hapësinore për të inkurajuar sektorin privat për të zhvilluar zbarkues hënor me shpresën se eksplorimi i tyre robotik do të hapë rrugën që astronautët të kthehen në Hënë për herë të parë në 50 vjet nën programin Artemis.

Dr. Joel Kearns, zëvendës administrator i asociuar për eksplorimin në Drejtorinë e Misionit Shkencës të NASA-s, tha se Firefly e bëri diçka që është tepër e vështirë të duket e lehtë.

“Kjo është një arritje teknike tepër sfiduese për të arritur, për të ulur çdo gjë në sipërfaqen e Hënës dhe ajo që patë sot është një ekzistencë e provës se modeli që NASA ka ndjekur që nga viti 2018 është i mundur të jetë i suksesshëm,” tha ai, duke iu referuar programit CLPS.

Punonjësit e Firefly në një festë ore në Cedar Park, Teksas, festojnë ndërsa Blue Ghost godet me sukses më 2 mars.
Punonjësit e Firefly në një festë ore në Cedar Park, Teksas, festojnë ndërsa Blue Ghost bie me sukses më 2 mars. Jackie Wattles/CNN
Aktualisht janë 14 kompani në gjendje të konkurrojnë për kontratat CLPS, të cilat ofrojnë para për të kryer uljet hënore. Deri më tani, dy kompani – Astrobotic Technology dhe Intuitive Machines – kanë tentuar misione, por vetëm kjo e fundit ka arritur një goditje të butë.

Misioni i parë i Astrobotic vitin e kaluar dështoi pak pasi arriti në orbitë për shkak të problemeve të shtytjes. Dhe ndërsa misioni i Intuitive Machines ishte kryesisht i suksesshëm, tokëzuesi i tij u përmbys në anën e tij, duke kufizuar kohëzgjatjen e kohës që ishte në gjendje të operonte.

Dy automjete të tjera të sektorit privat janë aktualisht duke bërë afrimet e tyre drejt Hënës. Landeri i dytë i Intuitive Machines u nis të mërkurën dhe po shkon drejt rajonit të polit jugor të hënës. Dhe një tokëzues i ndërtuar nga kompania me bazë në Japoni Ispace, e cila u lançua së bashku me Blue Ghost në janar, do të tentojë një ulje të butë këtë pranverë – një përpjekje për të shlyer përpjekjen e parë të dështuar të kompanisë në 2023.

Kim i tha CNN se po pret me padurim misionin e radhës hënor të Firefly për NASA-n, i cili tashmë është në libra dhe është planifikuar të ulë një automjet Blue Ghost në anën e largët të hënës. Deri më tani, vetëm Kina ka dërguar një anije kozmike atje.

CEO tha se Firefly ka teknologji të re emocionuese në kuvertë për atë arritje.

Një anije kozmike e veçantë për atë mision, e quajtur Elytra, do të vihet në orbitë rreth hënës për të shërbyer si një stafetë komunikimi, duke transmetuar të dhëna midis anijes kozmike dhe Tokës, sepse antenat e Blue Ghost nuk do të jenë në gjendje të drejtojnë drejtpërdrejt në shtëpi.

“Ajo orbitë është shumë emocionuese sepse ne mund të vendosim kamera atje, ne mund të vendosim sensorë të tjerë atje dhe tani mund të fillojmë të krijojmë një kategori të re të hartës së Hënës,” tha Kim. “Dhe kështu ne jemi vërtet të ngazëllyer për ta bërë këtë, sepse ka shumë qeveri, shkencë dhe entitete tregtare që i duan ato të dhëna.”

Të fundit

Rama mbledh ministrat dhe kryesinë e PS/ Takimi i kryeministrit, në fundjavë në Tiranë

TIRANË- Kryeministrit Edi Rama do të mbledhë në fundjavë (7 dhe 8 mars) në vilën qeveritare në Tiranë ministrat, drejtuesit...

Pronat e konfiskuara të krimit dhe korrupsionit ,ja sa arrin vlera e tyre vetëm në Tiranë

  Në Tiranë vlera e pronave të konfiskuara të krimit të organizuar dhe korrupsionit, sipas vendimeve të Gjykatës së Posaçme të Apelit për vitet 2022-2024...

Kërkesa e PD për shtyrjen e afatit të regjistrimit të diasporës, PS kundër

Partia Demokratike ka kërkuar shtyrjen e afatit për regjistrimin e diasporës për të mos përfunduar më 4 mars. Për këtë, kreu i KQZ-së, Ilirjan...

Londër, formohet “Koalicioni i të Vullnetshmëve”

Britania Madhe dhe Franca duan të avancojnë në arritjen e një armëpushimi në Ukrainë. Vende të tjera janë të gatshme t’i bashkohen një “koalicionit...

“Mos e ngatërroni zotin Meta me Erion Veliajn”, Kryemadhi flet pas paraqitjes në SPAK

Pas paraqitjes së saj në SPAK në zbatim të masës “detyrim paraqitje”, Monika Kryemadhi foli për mediat. E veshur me rroba ngjyrë lejla (ngjyra e...

Lajme të tjera

Web TV