Libri për fundjavën/ “Historia e botës në 63 diktatorë”

113 563 lexime

124,178FansaPëlqeje

Në filmin Diktatori i Madh (1940), Charlie Chaplin u tall me etjen për dominim nëpërmjet personazhit të Adenoid Hynkel, një karikaturë e Adolf Hitlerit . Por realiteti i diktaturës është shumë më dramatik.

Libri Storia del mondo në 63 dittatori nga Claudia Giammatteo (Newton Compton, në librari nga 15 mars 2025) eksploron fenomenin e pushtetit absolut , duke treguar historinë e gjashtëdhjetë e tre diktatorëve në tre mijë vjet histori.

Nga Faraoni Ashurbanipal , Hitleri i Asirianëve, te regjimet moderne autoritare , vëllimi analizon se si është përdorur terrori për të konsoliduar pushtetin, nga tiranët e Greqisë së lashtë te monarkët absolutë si Luigji XIV . Me ardhjen e demokracisë, diktatura ndryshoi fytyrë, duke gjeneruar regjime totalitare si ato të Hitlerit , Stalinit dhe Pol Potit , deri te “republikat absolute” aktuale si Koreja e Veriut apo Rusia e Putinit.

Narrativa fokusohet në tiparet e përbashkëta të këtyre liderëve: paskrupulltizmi , shtypja e mospajtimit dhe kulti i personalitetit .

Teknologjitë moderne kanë përforcuar ndikimin e tyre në shkallë globale, duke e bërë më të vështirë për t’u përballur me ngritjen e tyre. Siç paralajmëroi i mbijetuari i Holokaustit Simon Wiesenthal: “Diktaturat duket se prodhojnë të njëjtët njerëz në çdo epokë, të njëjtët informues, bashkëpunëtorë, bashkëpunëtorë dhe sadistë”.

Në sekuencën më të famshme të filmit të Charlie Chaplin “Diktatori i Madh” (1940) , protagonisti i çmendur Adenoid Hynkel/ Adolf Hitler luan me globin. Fjalë për fjalë, ai mban në duart e tij fatin e njerëzimit. Një imazh profetik pa dashje.

Nëse do të kisha ditur tmerret e kampeve gjermane të përqendrimit, sigurisht që nuk do të mund të isha tallur me çmendurinë vrasëse të nazistëve,” pranoi Chaplin) i tragjedive të vërteta që pasuan.

Figura e diktatorit, e cila në imagjinatën kolektive ngjall krime, tortura dhe gjenocid, nuk është megjithatë një ekskluzivitet bashkëkohor. Mekanizmi psikik i nënshtrimit të frikës ishte baza e bashkësive të para njerëzore. Në Leviathan , filozofi anglez Thomas Hobbes ishte i qartë: dëshira për pushtet është pjesë e thelbit të njeriut. Një dëshirë që përfundon vetëm me vdekje.

Nuk ka pasur kurrë një popull, një epokë apo një gjerësi që nuk ka parë burra (dhe gra) të gatshëm të bëjnë gjithçka për të fituar kontroll të pakufizuar mbi qeniet e tjera njerëzore. Megjithatë, metodat e ushtrimit të këtij kontrolli nuk kanë qenë të njëjta. Fjalët “despotë”, “tiranë”, “diktatorë”, të konsideruara sinonime, kur shqyrtohen në histori nuk janë aspak.

Secila prej tyre korrespondon me një fazë të ndryshme të një udhëtimi mijëravjeçar.

Në mjegullën e kohës, ana më e errët e pushtetit mishërohej nga e drejta hyjnore e faraonëve apo mbretërve si Ashurbanipal, Hitleri i Asirianëve. Lindja e tiranit (τύραννος), një degjenerim i monarkut si për shkak të mungesës së legjitimitetit ashtu edhe për shkak të metodave shtypëse, daton në Greqinë e shekullit të 7-6 para Krishtit.

Profesioni i diktatorit , i pajisur me fuqi absolute të jetës dhe vdekjes ( imperium maius ) u shpik në Romën republikane. Termi “despot”, një titull bizantin i oborrit, ka marrë konotacione negative të lidhura me mizorinë tipike të mbretërve persianë.

Historia e feudalizmit është mbushur me episode të egërsisë: kronikat e betejave midis guelfëve dhe gibelinëve dhe të grindjeve të ndryshme komunale po pikojnë gjak: vetë sipërmarrja e kryqëzatave u përshkua nga dhuna e lirë. Në shumë raste të tjera, ishte rezultat i hakmarrjeve private dhe rivaliteteve familjare.

Por këto ishin episode sporadike, të cilat nuk iu përgjigjën një plani të saktë. Në vend të kësaj, me rënien e qytetërimit mesjetar, terrori gjakftohtë u bë një mjet për të konsoliduar pushtetin absolut. “Zotërinjtë” e qyteteve-shteteve italiane e dinin se ishin të rrethuar nga armiq dhe se kohëzgjatja e pushtetit të tyre lidhej me frikën që dinin të ngjallnin.

Monarkitë e mëdha absolutiste të Evropës që pretendonin për veten e tyre “vajosjen e shenjtë” iu drejtuan të njëjtave mjete të fshehura nga propaganda e zgjuar, si në rastin e Louis XIV të Francës, “Mbreti i Diellit”, besnik i motos ” L’État c’est moi !”.

Paradoksalisht, ardhja e demokracisë, e bazuar në ndarjen e pushteteve – legjislative, gjyqësore dhe ekzekutive – ka lindur të kundërtën e saj, diktaturën moderne, të qeverisur nga “njerëz të vetëm në komandë”, pa asnjë kontroll parlamentar.

Lexo edhe :  Kremlini: Një pauzë 30 ditore në luftime, do të ndihmonte ushtrinë ukrainase

Shekulli i njëzetë, i cili ka hyrë në histori si shekulli i kolapsit të imperializmit evropian, ofroi lulëzimin më të madh të diktaturave, të ndara në mënyrë kromatike në “të zeza”, “të kuqe”, “të bardha”, në varësi të ideologjive, ndonjëherë të infektuara si nga një virus, siç ndodhi me fashistët (Greqinë, Norvegjinë, Greqinë). Kina, Kamboxhia e Pol Potit) regjimet e klonimit.

Lindja e dhjetëra shteteve të reja në Afrikë, Azi dhe Amerikën Latine, të ngritura nga hiri i perandorive të ndërtuara nga popujt e nënshtruar më parë, ka parë shfaqjen e diktatorëve të rinj mizorë, si gjenerali Ugandan Idi Amin Dada, i vetëshpallur “Zoti i të gjitha bishave të tokës dhe peshqve të detit”.

Për të arritur kulmin në të ashtuquajturat republika “absolute” ( Irani i Ajatollahëve , burgu i Koresë së Veriut të Kims , Rusia e Vladimir Putinit ), të sunduara me një grusht të hekurt nga presidentë që, në fakt, janë pensionistë të përjetshëm.

Si është të jesh diktator? Si është e mundur të nënshtrosh miliona njerëz si qengja të urtë? Si arritën një piktor i dështuar (Hitleri), një seminarist ( Stalini ) dhe një elektricist (Pol Pot) të terrorizonin botën?

Përgjigja e këtyre pyetjeve është një nga qëllimet e këtij libri, përmes një galerie shqetësuese prej gjashtëdhjetë e tre (është tepër e vështirë të vendosësh se kë të lëmë jashtë për të arritur te gjashtëdhjetët fatale) të anës së errët të pushtetit, historitë e të cilave përshkojnë pothuajse të gjitha kontinentet dhe më shumë se tre mijë vjet histori.

Për të kompozuar portretet e tyre me vështrimin e një kronisti kam nxjerrë nga shumë burime të lashta: korrespondencë, traktate politike, letra, biografi të bashkëkohësve.

 Gjatë hulumtimit, dolën në pah dy aspekte interesante.

 Pavarësisht epokave të ndryshme, personaliteteve, talenteve, tikave, dobësive dhe obsesioneve, shumica e protagonistëve kanë tipare të përbashkëta.

E para është mungesa absolute e skrupujve, përdorimi i rastësishëm i armës së terrorit, vendosmëria për të shkuar përtej kufijve të të lejuarës për të shtypur disidencën, përdorimi i policisë sekrete, spiunëve dhe besnikëve për të hequr qafe rivalët dhe për të shtypur disidencën.

E dyta është mbivlerësimi i vetvetes, ndërtimi i kultit të personalitetit për ta shndërruar shtrëngimin në “pëlqim spontan”: pothuajse të gjithë janë lavdëruar me medalje, piktura, statuja, harqe triumfale, të vlerësuara nga poetë, filozofë, historianë, si “të gjithëdijshëm dhe të gjithëfuqishëm”.

Teknologjitë moderne, nga radio në televizion e deri te mediat sociale, i kanë bërë neo-despotët të kudondodhur në një shkallë globale në një mënyrë që ishte e paimagjinueshme në kohën e Mbretit Diell Kjo shpjegon të paktën pjesërisht se si është e mundur që disa Hitlerë të rinj të jenë kaq të njohur në vend dhe të admirohen jashtë vendit.

 Në një botë të përshkuar nga luftëra, ku fantazmat e vjetra kthehen dhe ku rezonojnë jehonat e largëta, është thelbësore të mos harrohen tragjeditë e së kaluarës. Dhe, aq më tepër, për të njohur me kohë shenjat dalluese të një regjimi të ri.

Do të mjaftonte të kujtonim fjalët e shkrimtarit Simon Wiesenthal, një i mbijetuar nga kampet e shfarosjes: “Diktaturat duket se prodhojnë të njëjtët njerëz në çdo epokë, të njëjtët informatorë, mbështetës, bashkëpunëtorë dhe sadistë”./E.T/FOCUS.IT

Të fundit

Kush është Kryepsikopi i ri i KOASH, Fortlumturia e tij Joan Pelushi

Kryepiskopi i ri i i Tiranës, Durrësit dhe gjithë Shqipërisë, Joan Pelushi u lind në Tiranë në vitin 1956. Në...

Adoleshentë të vetëpunësuar, milionerë!

Adoleshentë milionerë nga puna e vet nuk është më një habi e aq më pak përrallë. Profesorë të strategjisë të studimeve bëjnë thirrje që...

Mbi 50 të vdekur në diskotekën në Koçan! Reagon Vjosa Osmani: Tragjedi përtej fjalëve

Presidentja e Kosovës, Vjosa Osmani, ka reaguar pas tragjedisë në Koçan të Maqedonisë së Veriut, ku shpërthimi i një zjarri në një diskotekë ka...

“Të gjithë vraponin”, e mbijetuara e tragjedisë në Koçan rrëfen: S`po gjejmë motrën

Marija Taseva, vajza 20 vjeçare e cila ishte një nga të lënduarat nga zjarri në diskotekën e Koçanit, dëshmoi se në momentin e zjarrit...

Banane, mollë, portokall, lëngu që iu nevojitet kundër mbipeshës

Problemet me peshën dhe mbipeshën janë një çështje që ka të bëjë jo vetëm me modën dhe paraqitjen fizike por kryesisht me shëndetin. Mbipesha është...

Lajme të tjera

Web TV