Më 10 nëntor 1938 vdiq Mustafa Kemal Atatürk, ushtarak dhe politikan, themelues dhe president i parë i Republikës Turke.
Ndërsa Turqia e Erdoganit vazhdon të ruajë një lëvizje autoritare midis krizave diplomatike dhe rënies pasuese të lirës (monedhës vendase), Turqia laike, e themeluar nga Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938) duket se është një kujtim gjithnjë e më i largët. Pas Luftës së Parë Botërore, Perandoria Osmane u shpërbë dhe Turqia moderne lindi mbi hirin e saj, falë Ataturkut (mbiemri i atribuar nga parlamenti që do të thotë “babai i Turqisë”), ushtarak dhe politikan, presidenti i parë i Republikës, i konsideruar si një hero kombëtar. Ndër masat e marra për ta bërë Turqinë një vend modern, Ataturku shfuqizoi kalifatin dhe vendosi organizatat fetare nën kontrollin e shtetit, duke njohur barazinë gjinore dhe duke vendosur të drejtën e votës universale.
FUNDI I NJË EPOKE. Më 10 gusht 1920, në periferinë pariziane të Sevres, tre të plotfuqishëm të Sulltan Mehmet VI Vahdettin nënshkruan dokumentin që sanksiononte fundin e një epoke. I imponuar nga Anglia, i mbështetur nga Franca dhe, pa dëshirë, nga Italia, traktati parashikonte copëtimin e Perandorisë Osmane. Në fakt, ajo vendosi cedimin në Greqi të Thrakisë Lindore (përfshirë Adrianopojën, sot Edrene) dhe të Smirnës me rajonin përreth, ndërsa kryeqyteti, Kostandinopoja dhe rajoni i Ngushticës do të “ndërkombëtarizoheshin”.
Përveç kësaj, Britanisë së Madhe, Francës dhe Italisë do t’i garantoheshin “zona të ndikimit ekskluziv” në Egje dhe Azinë e Vogël, madje shpresohej krijimi i një Kurdistani të pavarur midis Anadollit dhe Mesopotamisë së Epërme. Nëntë ditë më vonë, më 19 gusht, Asambleja e Madhe e Ankarasë, shprehje e qeverisë rebele nacionaliste, e kryesuar nga ish pashai (gjenerali) Mustafa Kemal, denoncoi traktatin dhe dekretoi që anëtarët e Këshillit të Kurorës, fajtorë për duke mos kundërshtuar diktatin aleat, ata duhej të konsideroheshin tradhtarë të atdheut. Më 21 tetor 1920, kryeministri i sulltanit dha dorëheqjen dhe iku jashtë vendit, ndërsa Mehmeti VI, tashmë i privuar nga çdo pushtet, mbeti i mbyllur në pallatin e tij.
I SËMURI I EVROPËS. Perandoria Osmane ishte në agoni dhe menjëherë pas kësaj republika do të lindte mbi hirin e saj. Fatkeqësia e perandorisë kishte origjinë të largët: për shumë breza ajo ishte ushtarakisht e dobët dhe e ndarë nga brenda. Ai në fakt konsiderohej “i sëmuri i Evropës” dhe territoret e tij periferike ishin bërë objektivi kryesor i synimeve ekspansioniste austro-hungareze, ruse dhe italiane, si dhe i ambicieve hegjemoniste më pak të drejtpërdrejta të Britanisë së Madhe dhe Francës. Ishte Italia që filloi fazën përfundimtare të copëtimit të perandorisë duke sulmuar Libinë në shtator 1911. Pasoi lufta e parë katastrofike ballkanike (tetor 1912-maj 1913), e cila praktikisht i dha fund dominimit turk në gadishull. përfitimi i Serbisë, Malit të Zi, Greqisë dhe Bullgarisë, të mbrojtur në distancë nga Rusia.
LUFTA E FUNDIT. Në fillim të shekullit të njëzetë, perandoria ishte rrahur dhe poshtëruar, por ajo ende mbeti një fuqi e aftë për të luajtur një rol të rëndësishëm strategjik në një konflikt evropian. Për këtë arsye, qeveria gjermane, tashmë në marrëdhënie të mira me Kostandinopojën prej vitesh, bëri një lëvizje të papritur në fillim të Luftës së Madhe. Për të bindur osmanët që të merrnin anën e Gjermanisë dhe Austro-Hungarisë kundër Antantës së Trefishtë (Francë, Angli dhe Rusi), ai i dërgoi si dhuratë sulltanit dy kryqëzorë modernë. Përshtatshmëria pati sukses të përsosur: Goeben dhe Breslau, të shpëtuar nga anijet britanike, hodhën spirancën përpara kryeqytetit osman më 10 gusht 1914. Dy kryqëzorët kaluan në marinën turke, por mbetën nën urdhrat e admiralit Wilhelm Anton Souchon. Prania e dy anijeve ishte e mjaftueshme për të ndryshuar ekuilibrin e fuqisë në Detin e Zi dhe inkurajoi Ismail Enverin, ministrin e luftës, të detyronte dorën e sovranit të autorizonte hapjen e armiqësive kundër Rusisë dhe, rrjedhimisht, kundër fuqive. të ‘Mirëkuptimit.
Perandoria e vjetër filloi kështu luftën e saj të fundit. Enveri ishte i bindur se mund t’i mundte shpejt rusët, por e kishte gabim. Në dhjetor ai ndërmori një ofensivë të pamatur në frontin e Kaukazit, por ushtria osmane u mund rëndë në betejën e Sarikamishit në janar 1915. Dhe për këtë Enveri fajësoi armenët. Me t’u kthyer në Kostandinopojë, në fakt, ai deklaroi se disfata ishte shkaktuar nga “tradhtia e armenëve”, pasi jo vetëm kishte reparte vullnetarësh armenë që rrethonin trupat cariste, por, sipas tij, vepronin banda rebele. në pjesën e pasme e kishte kufizuar rëndë përpjekjen e luftës osmane.
MARSHI I VDEKJES. Situata u përkeqësua në një kohë të shkurtër. Në prill 1915, guvernatori ushtarak osman i qytetit armen të Vanit kërkoi dorëzimin e menjëhershëm të katër mijë rekrutëve: ishte një dredhi për të kapur meshkuj të rritur. Banorët reaguan duke marrë armët dhe duke u barrikaduar në lagjen e tyre, ku u mblodhën mbi pesëmbëdhjetë mijë refugjatë. Qyteti arriti të qëndrojë për një muaj, më pas u arrit dhe u çlirua nga një kolonë shpëtimi ruse.
Ndërkohë, nën pretekstin e “kolaboracionizmit”, Enveri kishte bërë një represion të egër në të gjithë perandorinë dhe eksponentët kryesorë të komunitetit armen ishin arrestuar dhe ekzekutuar. Më pas filluan masakrat në fshatra dhe “shpërnguljet e detyruara” të civilëve në Siri dhe Mesopotami, një deportim i vërtetë masiv në kushte çnjerëzore. Ishte një “marsh vdekjeje” që mori një milion viktima, kryesisht pleq, gra dhe fëmijë: gjenocidi i parë i viteve 1900, i kryer pa u ndëshkuar falë “gjendjes së përjashtimit” për shkak të konfliktit të zgjatur botëror.
Me vështirësi situata e kufirit lindor u zgjidh, turqve iu desh të mbroheshin nga sulmi i aleatëve kundër gadishullit të Galipolit (në ngushticën e Dardaneleve në perëndim të vendit) i cili supozohej të hapte rrugën për në Stamboll për trupat britanike dhe franceze. . Pas një beteje rraskapitëse, osmanët mbizotëruan: një sukses që e lejoi perandorinë të mbijetonte. Megjithatë, fati i tij u vulos dhe në vitin 1918 disfata e Bullgarisë dhe perandorive qendrore (Gjermania, Austro-Hungaria) në mënyrë të pashmangshme tërhoqi zvarrë edhe aleatin e tyre më të dobët drejt shkatërrimit.
GOLD I HIRIT. Në atë moment, Anglia, Franca dhe Italia donin të ndanin, me pak largpamësi, eshtrat e tij. Në fakt, rreziku i një reagimi nacionalist sinjalizohej nga shumë anë, por rruga e zgjedhur nga fuqitë e Antantës ishte gjithsesi ajo e poshtërimit dhe e copëtimit. Grushti i shtetit erdhi më 10 gusht 1920 kur qeveria osmane u delegjitimua në Sevres dhe udhëheqja e politikës turke iu dorëzua efektivisht gjeneralit Mustafa Kemal. Situata për nacionalistët ishte pak më pak se e dëshpëruar: grekët pushtuan Thrakinë, Smirnën dhe pjesën më të madhe të Azisë së Vogël perëndimore, fronti jugor ishte ende i hapur kundër francezëve në Kiliki dhe armenët po luftonin për të zgjeruar territorin e tyre në Anadollin verilindor.
Perandoria Osmane ishte vetëm një kujtim dhe krijimi i një shteti turk dukej si një kimerë. Kështu, i përballur me vështirësi të mëdha, Ataturku, heroi i Galipolit, i luajti letrat e tij të pakta me mjeshtëri të jashtëzakonshme. Lëvizja e parë fituese ishte aleanca me bolshevikët në pushtet në Moskë, ashtu si nacionalistët turq, të izoluar në kontekstin politik ndërkombëtar. Marrëveshja me Rusinë revolucionare i lejoi qeverisë së Ankarasë të mposhtte shpejt armenët dhe vuri në dispozicion trupat e nevojshme për të ndaluar ofensivën greke në Anadollin qendror. Më pas, më 20 tetor 1921, pika e kthesës: Kemali nënshkroi fshehurazi një traktat me Francën që i dha fund armiqësive në kufirin jugor. Nuk ishte një sukses i vogël diplomatik, një fuqi e madhe si Franca në fakt njohu ekzistencën e shtetit të ri turk, duke i hapur rrugën një ripërcaktimi të ekuilibrit të fuqive në të gjithë rajonin.
GJAKU. Por situata ushtarake në frontin perëndimor nuk ishte zgjidhur ende dhe kështu turqit kaluan dimrin dhe pranverën duke armatosur ushtrinë që do të fitonte luftën kundër Greqisë. Operacioni ishte i suksesshëm, falë “ofensives së madhe të verës”: grekët u mundën rëndë dhe më 9 shtator 1922 turqit hynë në qytetin e Smirnës. Ishte një gjakderdhje: grekët dhe armenët u masakruan nga ushtria turke dhe një zjarr i tmerrshëm shkaktoi disa mijëra të vdekur. Pas kaq shumë shkatërrimesh, të krishterët dhe hebrenjtë u larguan nga qyteti, kryesisht duke u strehuar në Greqi.
Objektivat që Kemali i kishte shpallur të patjetërsueshme, domethënë “pavarësia e plotë brenda vijës së armëpushimit të tetorit 1918”, ishin gati për t’u arritur. Ekzistenca dhe kufijtë e shtetit turk u njohën nga bashkësia ndërkombëtare me Traktatin e Lozanës, të nënshkruar më 24 korrik 1923, i cili anuloi vendimet e Sevres dhe vendosi kufijtë që korrespondojnë me kufijtë aktualë. Në zbatim të traktatit, atëherë, ndodhi një “shkëmbim popullsie” masiv dhe tragjik: mbi një milion të krishterë u dëbuan nga vendet ku kishin jetuar për shekuj në Azinë e Vogël, duke përfunduar si refugjatë në Greqi, ndërsa një jo shumë. një numër më i vogël i muslimanëve nga Ballkani u vendosën në Anadoll.
EPILOGU. Më 29 tetor 1923 Kemali u zgjodh presidenti i parë i Republikës së Turqisë, i shpallur në të njëjtën ditë. Ish gjenerali e drejtoi vendin drejt modernitetit, duke reformuar dhe siguruar shtetin sipas modelit perëndimor. Në vitin 1934 iu dha mbiemri Atatürk, “babai i turqve”, nga Parlamenti. Që nga ajo kohë, ushtria ka qenë një element përcaktues në jetën politike dhe shoqërore të Turqisë pasosmane. Por grushti i dështuar i 2016-ës e vuri marrëdhënien mes qeverisë dhe ushtrisë në krizë serioze.
Ndërkohë, Turqia po ecën me shumë vështirësi në krizën që përfshin provincat e vjetra osmane të Alepos dhe Mosulit, midis Sirisë dhe Irakut. Siç shkruante Roberto Iannuzzi, një arabist dhe studiues i çështjeve të Lindjes së Mesme, “kriza siriane ka ushqyer shpresa dhe ambicie në Turqi, por ka krijuar gjithashtu dilema që janë të vështira për t’u zgjidhur. Ankarasë, e cila pretendonte se donte një regjim demokratik në Siri, në realitet ende duhej të rregullonte shtëpinë e saj, duke zgjidhur çështjen kurde”. “Sulltani i ri” Erdogan tradhtoi politikën e Ataturkut, duke braktisur frymëzimin e tij laik dhe properëndimor.