Ngjitu në një avion në të dy anët e Atlantikut dhe me shumë gjasa do të gjesh një burrë në kabinën e pilotimit. Pse ndodh kjo? Është për shkak të paragjykimeve, vështirësive që puna paraqet për jetën familjare – apo ndonjë arsye tjetër?
Nga Amelia Gentleman
Ngacmimet e përditshme dhe çuditja që mbetet e gjallë
Ndonjëherë pasagjerët përgëzojnë Maria Pernia-Digings, 61 vjeç, për mënyrën se si “parkon” avionin. Kur ma tregon këtë, përpiqet ta kalojë me një të qeshur, si një koment të vogël që nuk vlen të përmendet. Të tjerë nuk e fshehin habinë dhe e përshëndesin duke thënë me çudi të hapur: “Oh, je grua!”
“Është bukur. Njerëzit janë mbështetës,” thotë ajo, por pranon se disa komente i gjen të lodhshme. Kujton pasagjerin e fundit që e përgëzoi për parkimin: “Është pak e trishtueshme, apo jo, nëse ai mendon se vetëm sepse jam grua, nuk di të parkoj?”
Ajo ndjehet po aq e lodhur edhe nga mbështetja tepër entuziaste e disa udhëtarëve që shpërthejnë me fraza si: “Fuqi vajzash!” Vesh uniformën blu të pilotit të easyJet me katër shirita argjendi në mëngë që tregojnë gradën e lartë. “Nuk më pëlqen të ndihem e ndryshme,” thotë ajo.
Por Pernia-Digings është e ndryshme. Pavarësisht më shumë se një dekade përpjekjesh për të rritur numrin e grave pilote, vetëm 6.5% e pilotëve në kompanitë ajrore britanike janë gra, dhe ky numër bie edhe më shumë për kapitenet – si Pernia-Digings, e cila ka grumbulluar mbi 16,000 orë fluturimi që nga viti 1990.
Pabarazia në pagesë dhe strukturat gjinore
Një raport mbi hendekun gjinor në paga i publikuar muajin e kaluar tregoi përparim të ngadaltë. Në shumicën e linjave ajrore, pilotët dhe inxhinierët (kryesisht burra) janë në majën e shkallës së pagave, ndërsa stjuardesat (kryesisht gra) janë në fund. Te easyJet, gratë fitojnë 53 peni për çdo paund që marrin burrat – pasojë e faktit që gratë përbëjnë vetëm 12% të punonjësve në çerekun më të paguar dhe 73% në çerekun më pak të paguar. Bonuset mesatare të grave janë 27.9% më të ulëta se ato të kolegëve meshkuj.
Të gjitha organizatat britanike me mbi 250 punonjës duhet të publikojnë këto të dhëna, që tregojnë shpërndarjen e pagave brenda kompanisë (jo domosdoshmërisht pagesë të pabarabartë për të njëjtin pozicion). Për krahasim, “The Guardian” kishte një hendek gjinor prej 6%; Ministria e Mbrojtjes 9%; Goldman Sachs Asset Management 29%.
Në aviacion, ky hendek është veçanërisht i theksuar: Ryanair ka një hendek mesatar prej 57.8%, easyJet 47.1%, BA CityFlyer 39%, British Airways plc 27%, Virgin Atlantic 28.4%. Këto ndryshime lidhen edhe me mënyrën se si kompanitë i ndajnë rolet administrative apo i nënshtrojnë personelin tokësor kompanive të jashtme.
Paragjykime të qëndrueshme dhe kultura gjinore në aviacion
Për shumëkënd, fakti që vetëm 6.5% e pilotëve janë gra mund të duket një çështje e parëndësishme, por në thelb mbetet padrejtësi: meshkujt shkojnë majtas në avion drejt kabinës së pilotimit, gratë djathtas për të shpërndarë ushqim apo ndihmuar pasagjerët. Pagat fillestare për një pilot janë nga £30,000 deri në £60,000; për stjuardesa, nga £14,000 në £28,000. Kapitenët me përvojë mund të marrin mbi £150,000. Asnjëra punë nuk kërkon diplomë të shkollës së mesme.
Në kantinën e trajnimit të easyJet në Gatwick, ndarja është e dukshme: burrat me këmisha të bardha dhe shiritat në supe, të ulur në grupe të vogla; një tryezë e vetme me gra – tetë – me një burrë të vetëm mes tyre. “Ato janë stjuardesat në trajnim,” thotë Hannah Wells, pilote dhe menaxhere trajnimi.
“Unë nuk mbaj mend ndonjëherë të kem fluturuar me një grua kapitene kur isha fëmijë,” thotë Wells. Ajo studioi inxhinieri në Cambridge dhe punoi për Jaguar Land Rover përpara se të bëhej pilote. “Nuk ka pengesa praktike për gratë – thjesht nuk e konsiderojnë si karrierë.”
Wells shpjegon se për të bërë kërkesë për të qenë pilote mjaftojnë pesë GCSE në nivele të mesme, jo domosdoshmërisht A-levels. Ajo shpreson se informimi më i madh do të sjellë më shumë vajza drejt kësaj rruge.
Stereotipet nga filmat dhe kultura pop
Isabelle Lane, 21 vjeç, e cila po përfundon trajnimin me easyJet, thotë se gratë ishin në pakicë edhe në shkollën e saj të fluturimit. Ajo vëren ndikimin e filmave si Airplane!, Catch Me If You Can, Top Gun, ku piloti është mashkull dhe femra është stjuardesë që shpërndan pije dhe panikohet.
Për vite me radhë, linjat ajrore kanë përforcuar këto stereotipe në reklama. Virgin Atlantic përdori për dekada imazhin e stjuardesave tërheqëse si simbol të markës së saj. Vetë Richard Branson pranoi në 2022 se “koha ka ndryshuar” dhe nuk do t’i përdorte më ato imazhe.
Kultura institucionale dhe pengesat e brendshme
Në SHBA, ku vetëm 5-8% e pilotëve janë gra, përpjekjet për përfshirje janë penguar nga politikat kundër diversitetit të administratës Trump. Madje, ai e lidhi në mënyrë të pabazë një aksident ajror me politikat për barazi. Ndërkohë, India ka mbi 15% pilote gra, falë rritjes së tregut të brendshëm të fluturimeve.
Një studim nga Embry-Riddle Aeronautical University tregoi se pasagjerët dhe pilotët vlerësojnë më shumë pilotët meshkuj të bardhë sesa gratë apo pilotët nga komunitetet e tjera.
Studime të tjera tregojnë se në industrinë ajrore ekzistojnë ende bindje të dëmshme që sfidojnë aftësinë e grave për të qenë pilote të zonja. Shumë gra përjetojnë qëndrime të heshtura, dyshime, ose perceptime që ato janë aty për shkak të kuotave apo “joshjes femërore”.
Trajnimi për pilotim kushton mbi £100,000 dhe shumë studente, përfshirë gratë që mund të bëjnë pushime për të pasur fëmijë, mund të hezitojnë për të marrë kredi kaq të mëdha.
Karlene Petitt, një ish-pilote në SHBA me përvojë mbi 30 vjet, thotë se kombinimi i punës me rritjen e fëmijëve ishte aq i vështirë, sa zgjodhi të bëhej trajnere që të ishte në shtëpi gjatë javës.